Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de minimum leeftijd voor een schietclub?

En zijn er ook andere leeftijden voor bepaalde soorten wapens of munitie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
19.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er bestaat geen wet waarin de minimum leeftijd van het beoefenen van de schietsport is vastgesteld. Wel moet je minimaal 16 jaar oud zijn om een vuurwapen te bedienen.
Onder de 16 mag men dus inderdaad onder begeleiding schieten met een luchtdruk wapen, overigens zijn dit geen "kinderwapens". Deze luchtdruk geweren kunnen ook aardig hard schieten.
De meeste schietverenigingen hanteren daarbij wel een minimum leeftijd van 12 jaar. Wel heb ik een schietvereniging gezien waar zelfs onder bepaalde voorwaarde kinderen van 10 jaar worden toegelaten.
Wel zou je nog kunnen informeren naar een schietvereniging in jouw buurt om extra informatie hierover op te vragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, dit was precies de informatie die ik nodig had!

Andere antwoorden (2)

Je mag niet schieten onder de 16 jaar dus ik veronderstel dat dat de minimum leeftijd zal zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geld dat voor zowel lucht en gas pistolen als voor vuurwapen?, want ik las ergens dat je bij luchtdrukwapen etc met begeleiding vanaf 12 jaar erbij mag , maar dat was niet echt duidelijk...
Je mag wel degelijk schieten op een schietvereniging mits je ouders of voogd aanwezig zijn.
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding