Kan ik in 6 dagen sneller leren hardlopen?

Aanstaande zondag moet ik 5 km hardlopen. Ik wil die dag 2 minuten sneller eindigen dan mijn record tot nu toe. Als ik nu de 5 m loop doe ik er 32 minuten over, en ben ik aan het eind helemaal op. Op welke manier moet ik de komende 5 dagen trainen, om ervoor te zorgen dat ik zondag de 5 km 2 minuten sneller loop dan nu?

Toegevoegd na 2 minuten:
5 km uiteraard, niet 5 m.
En eigenlijk moet in de vraag zijn; kan ik in 6 dagen 2 minuten per 5 km sneller leren hardlopen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
1K
Ritsuka
9 jaar geleden
te korte tijd denk ik.
dat je helemaal kapot bent aan het eind van 5 km lopen geeft al aan dat je conditie nu al niet zo goed is, en dat je al erg aan je grens zit.
Pas wel op, als je dit veel doet loop je blessures op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
leren of kunnen?
je kan wel leren om je benen rechter neer te zetten en je voeten goed neer te laten komen zodat je sneller gaat lopen,
maar een betere conditie krijgen gaat niet zo snel in 6 dagen

Het beste antwoord

Nou zeggen de meeste mensen dat het niet kan, terwijl ik denk dat het wel degelijk mogelijk is. 2 minuten goed maken op 5km (van 32min naar 30min) moet te halen zijn. Alleen dan niet op conditioneel gebied maar op mentaal vlak.
Ook al voel je je helemaal kapot, je lichaam kan waarschijnlijk nog een stuk meer aan dan jij denkt. Door je mentaal zo ver te krijgen dat je ondanks je bijna kapot bent toch door te gaan moet het kunnen om 2 minuten goed te maken. Topsporters maken namelijk ook erg veel gebruik van mentaal vlak om er nog veel meer uit te halen.
Het is dan wel de vraag of jij dat kan binnen zes dagen, want dat is ook weer voor elk mens verschillend.
Op conditioneel vlak gaat het niet meer lukken om die 2 minuten eraf te trainen in zes dagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op basis van eigen ervaringen zou ik zeggen dat het niet lukt. Echter als je gezond eet, de laatste 2 dagen jezelf rust gunt en nog 1 of 2x tussendoor oefent, kan het maar zo zijn dat je het wel luk.

Dit heeft dan meer te maken met wilskracht om te presenteren dan met de training.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
- overgewicht verliezen(nogal moeilijk binnen 1 week)
en verder interval trainingen
(deze tips staan gewoon op google)