Met hoeveel mag een abonnement (fitness) per jaar verhoogd worden?

Ik zit bij een fitness en kreeg vandaag bericht dat het tarief per 1 januari 2014 met 37% (10,-) verhoogd wordt. Is 37% niet veel om ineens te verhogen? Ze moeten Het toch ook een maand van te voren aankondigen. Dus kan die prijswijzing ook pas ingaan in februari...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
4.3K

Antwoorden (2)

De prijs van het abonnement mag met zo veel percentages verhoogd worden als de ondernemer dat wil.
Als het een langlopend contract is mag dat, als tenminste het contract (meestal de algemene voorwaarden) daar een bepaling over bevat.
Vraag dus naar de algemene voorwaarden van dat fitnessbedrijf en kijk of ze die openbaar hebben.

Nee het hoeft niet een maand van tevoren te worden aangekondigd.
Dat is geen verplichting. Wanneer je verhoging in lijn is met de consumentenprijsindex (CPI) en hierover een bepaling de algemene voorwaarden is opgenomen, kan men zonder consequenties een prijsverhoging doorvoeren gedurende de looptijd van het contract.

Maar 37 % is niet bepaald volgens de consumentenprijsindex, dus
kan jij daardoor je abonnement opzeggen en heb je dus ook geen maand opzegtermijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De prijs mag net zoveel verhoogd worden als jou sportschool dat wil. Normaliter sluit je een abonnement af voor 1 jaar dat daarna stilzwijgend wordt verlengd. Na dat eerste jaar mag je per maand opzeggen. Tariefsverhogingen in het eerste jaar zijn niet toegestaan. Je hebt een contract en zowel jij als je fitnesscentrum moeten zich aan de voorwaarden daarvan houden. Jij moet dat jaar gewoon betalen, ook al kom je niet sporten. Zij moeten zorgen dat je kunt sporten en niet tussentijds de prijzen verhogen.
Na dat eerste jaar ben je beiden vrij om te doen en te laten wat je wilt. Jij kunt met een maand opzegtermijn vertrekken, de sportschool mag tarieven wijzigen, de deuren sluiten, of wat ook, mits ze dat ook maar ruim van te voren aankondigen.
Dit lijkt me een exorbitante verhoging, waar m.i. maar een maatregel mogelijk is: Zeg je abonnement z.s.m. op en vermeldt daarbij nadrukkelijk dat het is omdat je de prijsverhoging idool groot vind. Misschien bedenken ze zich dan nog.