Welke kleuren band zijn er bij karate?

Als je begint, krijg je een witte band. Een eind verderop is de zwarte band. Daartussenin zitten een aantal gekleurde banden. Welke zijn dat? Het liefst in de volgorde waarin je ze krijgt vanaf de witte band op weg naar de zwarte. En zijn die hetzelfde voor karate en judo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
52.6K

Antwoorden (7)

wit
geel
oranje
groen
blauw
bruin
zwart
rood/wit geblokt
rood
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb altijd gedacht dat de zwarte band het eindpunt is in kleuren. En dat je dan de eerste tm de zevende dan hebt. Die dannen waren voor mij altijd zwarte band. Weer wat geleerd. Ik ga de bron later nog eens beter bekijken, goeie tip.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht dat eerlijk gezegd ook, totdat ik het opzocht, bedankt voor je vraag, weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo kan je als antwoordgever kennelijk ook nog wat leren van je antwoord. Daar stond ik nauwelijks bij stil dat dat ook wel eens kon. Graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is juist zo leuk aan hieraan meedoen, je kunt je eigen kennis delen en tegelijkertijd er iets bijleren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is tegenstrijdig met mijn bron: T.w.
http://www.karate-hilversum.nl/index.cfm/kyokushin-graden-en-banden
dit is ook volgens mij de juiste volgorde
De volgende kleuren band zijn er bij karate, oplopend van beginner tot gevorderd:

Beginner witte band
10e kyu oranje band
9e kyu oranje band met blauwe streep
8e kyu blauwe band
7e kyu blauwe band met gele streep
6e kyu gele band
5e kyu gele band met groene streep
4e kyu groene band
3e kyu groene band met bruine streep
2e kyu bruine band
1e kyu bruine band met zwarte streep
1e dan zwarte band met 1 gouden streep( Sempai )
2e dan zwarte band met 2 gouden strepen
3e dan zwarte band met 3 gouden strepen ( Sensei )
4e dan zwarte band met 4 gouden strepen
5e dan zwarte band met 5 gouden strepen ( Shihan )
6e dan zwarte band met 6 gouden strepen of rood/wit geblokte band
7e dan zwarte band met 7 gouden strepen of rood/wit geblokte band
8e dan zwarte band met 8 gouden strepen of rood/wit geblokte band
9e dan zwarte band met 9 gouden strepen of rood/wit geblokte band
10e dan zwarte band met 10 gouden strepen of rode band

Toegevoegd na 10 minuten:
Bijgevoegde link geeft de gradaties in judo weer'
Hoe donkerder de kleur, des te beter de judoka.
http://www.judo-info.nl/nederlands/gradatie/gradatie.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij mij is het anders
Lieve mensen:
Bij iedere sportschool is dat verschillend.
Iedere sportschool stelt zijn eigen regels op met kleuren banden, omdat er ook zo veel stijlen zijn.
Daarom zie je ook zo veel verschillende soorten afwijkingen.
Bij Judo heb je volgens mij meer tussen 'slippen'.
Wij hadden bij Judo bijvoorbeeld een dunnere band dan bij Karate.
Ik heb op allebei gezeten (en zit nu nog steeds op Karate).
Allebei op een andere sportschool gezeten.

Toegevoegd na 16 minuten:
Maar de meest gebruikte kleurenvolgorde is denk ik wel dit: Volgens mij mag de kleuren volgorde niet verandert worden, maar mag wel meerdere variaties hebben. Bijvoorbeeld nog streepjes, slippen of combinatie banden erbij. Dit is de algemene volgorde:
Wit (8e Kyu)
Geel
Oranje
Groen
Blauw
Bruin (3e Kyu, 2e Kyu, 1e Kyu)
Zwart (1e Dan t/m 5e Dan)
Rood of Rood-Wit Geblokt (Vanaf 6e Dan)
Japan doet dit niet, die blijft de zwarte band houden, en krijgt er gouden streepjes bij, of het staat op de band geschreven.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik bedoelde:
Geel (7e Kyu)
Oranje (6e Kyu)
Groen (5e Kyu)
Blauw (4e Kyu)

Toegevoegd na 1 uur:
Bij Jeugd Karate en/of Judo doen ze wel eens andere regels aanhouden qua kleuren banden en/of de dikte van de banden.

En bij sommige soorten karate heb ik gehoord dat je ook alleen maar wit, geel en bruin hebt en dat je na zoveel diploma's en examens naar zwart gaat.

Ik zag zelf bij de Nationale dag van het Karate (in Harderwijk) dit jaar dat er idd heel veel verschillende variaties van bij banden/combinatiebanden/ slippen of strepen zijn.

Wij zelf hebben deze volgorde (bij Karate):

- Wit (10e Kyu)
- Wit met 1 rode streep (9e Kyu) , wit met 2 rode strepen (8e Kyu)
(Je kan tegelijkertijd 2 rode strepen halen, maar je kan ook 1 rode
streep per examen halen).
- Geel (7e Kyu)
- Oranje (6e Kyu)
- Groen (5e Kyu)
- Blauw (4e Kyu)
- Bruin (3e Kyu)
- Bruin met 1 witte streep (2e Kyu)
- Bruin met 2 witte strepen (1e Kyu)
(Je kan hierbij ook tegelijkertijd 2 witte strepen halen, maar je kan
ook 1 witte streep per examen halen).
- Zwart (1e Dan t/m 5e Dan)
- Rood-Wit Geblokt (vanaf 6e Dan)

Bij ons is het ook dat je bij alle kleuren banden nog 1 of 2 rode strepen kan halen, als je het nog te moeilijk vind om het examen in 1 keer te doen voor de volgende band dan heb je al een paar onderwerpen gedaan voor die rode strepen en hoef je die niet meer voor je echte kleurenband examen te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had dus heel simpel met mn Hollandse boeren verstand gedacht dat er maar 1 route was van de witte naar de zwarte band en dat het daarmee afgelopen was. En dat die route vanuit land van herkomst van de sporten bepaald en over de hele wereld heen verspreid wordt.
Zodat iedereen dus met dezelfde regels te maken heeft, waar je de sport dan ook beoefent. Dat valt dus tegen. Er zijn 3 antwoorden gegeven tot nog toe en die zijn allemaal anders. Bedankt tot nog toe voor de antwoorden. Ik weet niet of er nog meer komen. Ik ben benieuwd of er meer opties zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat klopt niet, de kleur van de banden is internationaal vastgelegd, dus wat jij beweert is echt pure onzin.
Alsof ze bij een andere sportschool direct met de groene band beginnen.
Heb jij ooit weleens gesport?
Zo te horen niet in ieder geval.
wij hadden bij karate

beginner
wit - gele slip/streep
geel - oranje slip/streep
oranje - groene slip/streep
groen - blauwe slip/streep
blauw - bruine slip/streep
bruin - zwarte slip/streep
zwart
1e dan t/m 5e dan
Gevorderd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mij is het anders
Witte band
Rode band
Rode + 1 streep
Rode + 2 strepen
Rode + 3 strepen
Blauw
Blauw + 1 streep
Blauw + 2 strepen
Blauw + 3 strepen
Groen
Groen + 1 streep
Groen + 2 streep
Groen + 3 streep
Geel
Geel + 1 streep
Geel + 2 streep
Geel + 3 streep
Bruin
Bruin + 3 streppen
Zwart
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb bij karate WR stijl deze volgorde van banden gekregen.
K8 wit
K7 geel
K6 oranje
K5 groen
K4 blauw
K3 paars
K2 rood
K1 bruin
1st Dan (1 streep)
2nd Dan (2 strepen)
Enz.
6th Dan rood wit geblokt of zwart met 6 gouden strepen.

WR is Wado Ryu stijl, de weg van de vrede!
K staat voor Kyu
1st Dan is zwarte band 1 graad.
Het trainen begint meestal vanaf witte band.
Toch zijn er officiële scholen (traditioneel) die je examen laten afnemen voor wit.
Er zijn er ook die alleen wit daarna groen en dan zwart toekennen. Ik weet niet welke stijl deze beoefenen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ze zijn alle twee hetzelfde , alleen bij karate heb je de zwarte band tot de 10e dan.
Dat is het allerhoogste.