Als je zweet wat zurig ruikt betkent dit altijd dat je lichaam spieren heeft verbrand?

Ik probeer wat spieren op mijn armen te kweken dmv gewichten. En nu maak ik mij zorgen of mijn lichaam niet mijn spieren na trainen te snel afbreekt voor energie als dit al mogelijk is.

Gister in de ochtend eerst 500ml yoghurt gegeten met wat mandarijn. 20 minuten later ben ik rustig gaan lopen richting het centrum (de route is 15 minuten heen en 15 minuten terug naar huis, en in de stad ook wat rondegelopen en wat spulletjes gekocht). Thuis echter rook ik onder mijn rechterarm weer wat zuur. Nu is mijn vraag. Heeft mijn lichaam spieren verbrand voor energie en is de yoghurt en mandarijn niet vebruikt als energie? Of kan dit ook door de proteine in de yoghurt komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
35.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het naar ammonia gaat ruiken heb je spieren verbrand. Maar alleen wat zurig kan gewoon zweetlucht zijn. Ik weet niet of het al van de yoghurt kan komen. Misschien iets wat je gisteren hebt gegeten? Je avondeten bijvoorbeeld?
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat heb je verder gegeten op de dag? Alleen yoghurt en een mandarijn lijkt mij erg weinig voor een actieve jongen.
Dat licht zurige lijkt mij eerder gewoon zweert geur, het was gisteren verrassend warm.

Het beste antwoord

Als je lijf energie nodig heeft dan zal het in eerste instantie gebruikmaken van de stoffen in je bloed, dit omdat deze het makkelijkst te bereiken zijn. Daarna pas op vetweefsel en in sommige gevallen spierweefsel. Dat je zweet een beetje zuur ruikt heeft niets te maken met het eventueel verbranden van spieren.
De zure lucht kan de volgende oorzaken hebben: Je huid of shirt is niet schoon, waardoor er veel bacteriën zitten, ze kunnen een zurige lucht veroorzaken. Maar het kan ook komen door hetgeen dat je eet en drinkt. Kruidig eten, koffie en alcohol kunnen bijdragen aan een zurige zweetlucht. En bij sommige mensen zit het in de genen, die hebben er dus aanleg voor.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een aanvulling op de eerste alinea, mocht het naar ammoniak ruiken, dan is het wel mogelijk, maar bij dit geldt eerder bij grote inspanningen en niet als je rustig hebt rondgelopen.