Wanneer is iets een sport?

Mij wordt vaak gezegd dat paardrijden geen sport is. Dat vind ik altijd raar want fysiek gezien doe je meer als bij schaken of zo (niks vervelends mee bedoeld)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
2.1K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Paardrijden vind ik echt wel een sport, was helemaal uitgeteld de eerste keer dat ik een uur les had...

Het beste antwoord

Dat is vrij subjectief. Ik vind fitness geen sport - hoewel dat ook fysiek zwaar kan zijn - en schaken eigenlijk weer wel, en paardrijden vind ik ook een sport. Ik denk eerder dat het een soort waardeoordeel is: "Joh, dat is geen sport" (oftewel: dat is suf)

Op Encyclo.nl staan verschillende omschrijvingen:
"lichamelijke activiteit voor je plezier of als beroep"
"Een sport is een fysiek spel (bijvoorbeeld basketbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat volgens regels in competitieverband of recreatief kan gespeeld worden. Het heeft als doel het lichaam of de hersenen te stimuleren naar meer, hetzij dmv lichamelijke bewegingen en/of denkoefeningen."
"•lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn. •trede van een ladder. •stoelspaak •sportarts, sportblad, sportclub, sporten, sportief, sporttak"

Volgens deze definitie is paardrijden een sport. Het ontpant, het heeft een wedstrijdelement, je hebt conditie en vaardigheid nodig... (maar het is geen deel van een trap, want ook dat is een sport ;))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een sport kan omschreven worden als een fysieke krachtmeting (bijvoorbeeld zwemmen), fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden.
Hoewel iedereen 'weet' wat met sport bedoeld wordt, is het lastig om hiervan een eensluidende definitie te geven. De term evolueert continu om nieuwe activiteiten die men als sport ervaart onder deze noemer te brengen. Sporten zijn meestal activiteiten gebaseerd op fysieke beweging gebruikmakend van karakteristieken als kracht, snelheid, behendigheid en denkvermogen. Hieronder volgt een aantal kenmerken:

Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers; of omwille van het prestige van een land, stad,club enzovoorts.
Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijvoorbeeld voetbal), of om een doel te bereiken (bijvoorbeeld bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijvoorbeeld zwemmen).
Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.
fremar