Hoe kan het dat ik tijdens het sporten zowat flauwviel en moest overgeven?

Hallo,

afgelopen maandag ging ik fitnessen om ongeveer 7 uur 's avonds. Ik doe altijd veel cardio en train mijn armen. Om ongeveer tien over half 9 voel ik me ineens heel beroerd, ik kan niet meer voor me uit kijken en voel me misselijk. Ik loop naar de wc en geef over, hierna gaat het ineens wel weer goed. Hierna heb ik nog 30 minuten cardio gedaan.

Hoe kan het dat dit gebeurd? vorige week maandag voelde ik me in de sportschool ook al misselijk en duizelig, maar de rest van de week niet. Op maandag eten wij een salade met uien en paprika met 2 zachtgekookte eieren.

Alvast bedankt,

Groetjes,

Roy

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
Ivana
10 jaar geleden
Is er 's avonds nog wel genoeg frisse lucht in de sportschool? Ik ben er ooit een keer geweest en vond het er stinken. Geef mij het bos maar!

Antwoorden (2)

Het misselijke gevoel kan ontstaan doordat je misschien te snel na het eten bent gaan sporten. Stel dat je om 6 uur eet en om 7 uur gaat sporten, dan is dat snel achter elkaar. Verder kunnen oedingsmiddelen als uien, bonen, koolsoorten, rauwe paprika of radijs klachten zoals oprispingen geven tijdens het sporten. En misselijkheid voorkom je ook enigszins als je voldoende drinkt, daarmee bedoel ik dan wel water drinken en geen koolzuurhoudende dranken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gok dat je te weinig hebt gegeten. Alleen sla met 2 eieren en wat paprika levert maar weinig energie.
Voor cardio heb je meer koolhydraten nodig, naast eiwitten.
Probeer de volgende keer eens iets als een bord pasta, of iets met witte rijst. En het liefst 1 1/2 - 2 uur voor het sporten eten, dan kan het eerst goed zakken voor je begint.

Maar waarom heb je nog 30 minuten cardio gedaan nadat je hebt overgegeven? Je lichaam gaf duidelijk aan dat de limiet bereikt was.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik sport om af te vallen dus veel koolhydraten eten voor mijn training is niet echt een optie voor mij. Zoals ik al zei voelde ik me daarna weer goed dus ik maakte mijn training af. Is het misschien een idee om een proteine shake te nemen? ik heb hier geen ervaring mee, heb jij misschien nog advies hierover?
Ritsuka
10 jaar geleden
Waarom zijn koolhydraten dan geen optie? Die geven je juist energie.
En je kunt ook prima afvallen met koolhydraten eten hoor, het gaat om de balans van kcal in versus kcal uit. Als je te veel of te weinig eet, bereik je niet het gewenste resultaat. Een eiwitshake kun je doen, maar iets meer koolhydraten eten heeft denk ik een beter effect en is goedkoper.
Eiwitten zijn meer voor herstel, ik probeer zelf gewoon elke dag minstens 100 gram eiwitten te eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke ik ben echter helaas niet zo'n pasta persoon. Is een broodje met kipfiletplakjes ook voldoende of niet? Bedankt voor je reactie dit helpt mij echt
Ritsuka
10 jaar geleden
Brood met kipfilet kan ook prima hoor. Ht gaat er gewoon om dat alleen een salade niet genoeg vult voor intensief sporten.
Met brood met kipfilet heb je koolhydraten + eiwitten, helemaal prima dus :)
Yoghurt met muesli kan ook, of iets met rijst of aardappelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is 1 broodje dan voldoende? Ik sport ongeveer 2 uur en ongeveer 1 uur daarvan is cardio
Ritsuka
10 jaar geleden
dat weet ik niet, dat zul je voor jezelf moeten uittesten. Ik weet niet hoe intensief je sporten is en wat je verder op een dag eet.
Je kunt hier bekijken wat je op een dag nodig hebt: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced