Zijn airsoft springguns legaal?

Ik ben van plan om een airsoft pistool te kopen. Maar ik lees overal dat hij ilegaal is, maar op wikipedia las ik dit;

Springguns
Airsoftreplica die elke keer voordat er een schot gelost kan worden, moeten worden overgehaald. Bij het overhalen van het replica spant zich een veer, als deze veer losgelaten wordt met behulp van de trekker veroorzaakt de veer een luchtdruk die de BB uit de loop van het replica blaast. Springguns worden niet vaak gebruikt in de airsoftsport maar meer als oefen-wapens of voor kinder-spelen. Springguns zijn de zwakste BB guns en zijn legaal in Nederland voor alle leeftijden, maar de sterkere springguns worden aangeraden voor wat oudere leeftijden. Ze kunnen nog niet besteld worden binnen de Nederlandse grens, maar het is volgens de wet legaal om springguns naar Nederland te bestellen.

En als dit soort pisolen mogen, waar vind ik dan een bb gun die niet een replica is van een echt soort pistool, het liefst online.

Ik was van plan deze te kopen, maar deze lijkt jammer genoeg te veel op een echte. http://www.deairsoftwinkel.com/index.php/airsoft-pistolen/walther-p-99-met-twee-magazijnen.html

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
4.2K

Antwoorden (2)

Airsoft is voor zo ver ik weet niet legaal.
Maar je kan het op de website van de NABV even checken

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb even gekeken, en je kan airsoft wapens bezitten, indien je minimaal 18 bent en je lid bent van de NABV.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Airsoft wordt zo nu en dan ook als training gebruikt voor Militairen en Special Forces. De airsoft apparaten zijn moeilijk van echt te onderscheiden en kunnen door een leek als een echt vuurwapen gezien worden. In Nederland is de sport en het bezit van airsoft apparaten sinds 15 januari 2013 onder voorwaarden toegestaan. De Wet wapens en munitie is hiervoor inmiddels aangepast. Dat maakt airsoft in Nederland nu legaal, echter zijn hier wel regels aan verbonden.

Een houder van een Airsoft apparaat moet voldoen aan:MG 4972
•Minimale leeftijd 18 jaar of minderjarig met de toestemming van de ouders.
•Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) van het Ministerie van Veiligheid en Justitie hebben alsook een Lidmaatschap van een door de Minister erkende Airsoft vereniging.
•Leden van de vereniging dienen Airsoft apparaten thuis op te slaan in een deugdelijke opslag met sluitwerk. Het thuis onderhouden en testen van airsoft apparaten is toegestaan (mits uit het direct zicht van omwonenden).
•Niet ingezetenen van Nederland die de Airsoft sport beoefenen, krijgen toestemming om aan evenementen in Nederland deel te nemen.
•Leden van de vereniging dienen hun Airsoft apparaten te vervoeren in een koffer, foedraal of tas mits deze afsluitbaar is.
•Airsoft apparaten mogen een mondingsenergie van 3,5 Joule hebben (ongeveer 615FPS bij 0,20gr BB).
•De erkende wapenhandel moet ook een register bijhouden wie airsoft apparaten koopt.
•Vervoer van airsoft apparaten alleen via de kortste weg van en naar evenement/handelaar/servicebedrijf, afgesloten koffer of tas en gescheiden van munitie.
•Leden mogen zelf airsoft apparaten invoeren, mits ze geregistreerd staan bij de Airsoft vereniging.

In Nederland moet men dus eerst lid worden van een erkende Airsoft vereniging voor men zelf een airsoft apparaat mag kopen. Zodra men niet meer lid is van een erkende Airsoft vereniging, dient men zijn airsoftapparaten per direct over te dragen of te verkopen aan een ander lid. Het niet voldoen aan deze voorwaarden is strafbaar waarbij men risico loopt voor veroordeling voor illegaal wapenbezit.