Hoe houd je maden zo lang mogelijk goed?

Dat ze niet binnen de kortste keren naar ammoniak ruiken?

10 jaar geleden
in: Sport
18K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicht heb je hier wat aan: http://www.qooqle.nl/?q=maden+goed+houden ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zou je bij elke vraag op deze site wel een linkje naar Google kunnen geven...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je moet ze gewoon vers opeten.
morgen heb je weer nieuwe als je je kattenvoer een uurtje buiten laat staan. ;-)
Rieneke1
10 jaar geleden
pokemon, je bent een viespeuk! :)
Als het jou hetzelfde is neem ik zo een heerlijk patatje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij sommigen wel inderdaad, vhpm. Maar deze was wel heel makkelijk ;-)

Het beste antwoord

Het is geen kwestie van een potje maden kopen en meteen in de koelkast zetten, wil je ze wat langer goed houden. Het volgende stappenplan werkt prima:

"Na aankoop moeten de maden eerst goed schoongemaakt worden, voordat ze bewaard kunnen worden:

1 Liter verse maden (darmkanaal moet zichtbaar zijn, hoe groter hoe verser).
Zeef het meel eraf waar ze in bewaard worden.
Doe de maden in een emmer water met een paar druppeltjes afwasmiddel (geen "sop") om van de ammoniakgeur af te komen.
Laat de maden een halve minuut in het water, waarna je ze afspoelt met schoonwater.
Leg de maden op een krant waardoor ze zich kunnen droog kruipen, en hierna in een bak met fijn zaagmeel doen.

Het bewaren gaat uitstekend in de koelkast thuis, maar zorg ervoor dat ze niet kunnen ontsnappen!!!!!! De kleine soort, die ook als voermaden worden gebruikt, kunnen door heel kleine gaatjes kruipen, vooral als de omgeving enigszins vochtig is. Heel goed is een goed sluitend emmertje (van de mayonaise) met gaten in de deksel. Een oude zakdoek voor afsluiting zorgt voor voldoende lucht. Bij vochtig worden droog voer toevoegen. Het bewaren van de maden levert nog wel eens de nodige problemen op. Want de verschillende maden moeten ook op verschillende temperaturen bewaard worden. Zo kunnen de castermaden op een gemiddelde temperatuur van 0 °C bewaard worden. De temperatuur van de Franse maden en de pinkymaden ligt daar een paar graden boven, namelijk 3 °C. Alleen als de maden op deze temperaturen bewaard worden blijven ze langere tijd goed, ongeveer twee weken. Bij te hoge temperaturen wordt het verpoppingproces van de maden versneld. De maden worden meestal per liter verkocht door de wedstrijdvissers. En de Franse maden kunnen ook verpakt per doosje verkregen worden."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Super, bedankt!