Wat bedoelen ze met spelen aan de binnen en / of buitenteugel?

paardrijden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
1.5K

Antwoorden (4)

Als je linksaf gaat is links de binnenteugel, als je rechtsaf gaat is rechts de binnenteugel. Dus de teugel waar het paard naar toe draait is de binnenteugel. Je kunt de teugels strak houden of je kunt ze los laten. Daar tussenin, met korte lichte rukjes is spelen met de teugel.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lichte rukjes? Uhm doe maar niet...
Daarmee wordt bedoeld dat je er niet aan moet trekken, maar een kleine beetje moet aanspannen/bewegen. Het paard voelt de beweging wel, maar krijgt niet het seintje dat hij helemaal die kant op moet (wat wel bij het 'trekken' aan de teugel gebeurd).
Dus kleine trekjes aan de teugel.
De buitenteugel is aan de kant van de bak rand, de binnenteugel de andere kant (de kant van het 'hart' van de bak).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit wordt meestal bedoelt met "kneepjes". Belangrijk is ook om je onderbeen er goed aan te houden bij het sturen/afwenden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
spelen met de binnen of buiten teugel betekend dat je eigenlijk dat je in een soort sponsje moet knijpen als je de teugels vast hebt. het zijn kleine kneepjes die prettiger zijn om te voelen voor het paard in zijn mond. je kan hem zo in een bocht in de bal netjes aangefelijk laten lopen (zodat hij met zijn hoofd een mooie bocht maar ipv recht door de hoek heen). door te spelen met je teugels zorg je ook dat je paard met geen a ndere dingen bezig is hij moet op jou blijven letten ook hou je hierbij de teugels strak en voel je wanneer je teugels te slap zijn want dan is het contact met je paard weg.