Wie bedenkt cryptogrammen?

Zit er echt iemand de hele dag op kantoor alleen maar cryptogrammen te bedenken? :-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
2.4K
Antoni
11 jaar geleden
Kijk eens op http://www.denksport.nl/janmeulendijks Daar staat over Jan Meulendijks onder andere: "Jan Meulendijks, dé autoriteit op cryptogebied! Jan Meulendijks maakt puzzelboeken voor de echte liefhebber van cryptogrammen. De beginnende puzzelaar kan kiezen uit afwisselende cryptofilippines en er zijn ambachtelijke puzzels van een hoger niveau voor de gevorderde cryptokenner. Iedereen vindt bij Jan Meulendijks zijn favoriete cryptogrammen. Jan Meulendijks heeft voor iedere cryptogrammenliefhebber op ieder niveau een leuke, uitdagende uitgave." Ik krijg de indruk, ook gezien het aantal producten (met name puzzelboekjes) en de populariteit daarvan, dat hij de hele dag bezig is met het maken van cryptogrammen en misschien ook andere taalpuzzels...

Het beste antwoord

Cryptogrammen worden bedacht door cryptogrammenmakers. De bekendste cryptogrammenmaker van Nederland is Jan Meulendijks.

Op deze website http://www.denksport.nl/janmeulendijks vind je over hem onder meer de volgende informatie:

"Jan Meulendijks, dé autoriteit op cryptogebied!

Jan Meulendijks maakt puzzelboeken voor de echte liefhebber van cryptogrammen. De beginnende puzzelaar kan kiezen uit afwisselende cryptofilippines en er zijn ambachtelijke puzzels van een hoger niveau voor de gevorderde cryptokenner. Iedereen vindt bij Jan Meulendijks zijn favoriete cryptogrammen.

Jan Meulendijks heeft voor iedere cryptogrammenliefhebber op ieder niveau een leuke, uitdagende uitgave."

Wie in Wikipedia zoekt naar cryptogrammenmakers vindt informatie over Frans Wentholt, een andere cryptogrammenmaker:

"Frans Wentholt (Eindhoven, 15 mei 1958) is een Nederlands striptekenaar, illustrator, vormgever, componist en cryptogrammenmaker."

"Sinds 2001 is Wentholt vooral actief als cryptogrammenmaker. Hij ontwerpt naast standaardcryptogrammen ook variaties als Cryptografiek, Pentagram, Cryptomuziek en, samen met Adri Altink, het Rebus-Cryptogram."

Over Jan Meulendijks is nog geen pagina in Wikipedia. Wel is er nog te vinden, dat hij, samen met Bart Schuil, de televisiequizzen Babbelonië http://nl.wikipedia.org/wiki/Babbeloni%C3%AB en Tien voor Taal heeft bedacht. Beide quizzen hebben ook "taal" als onderwerp, net als cryptogrammen.

Of cryptogrammenmakers "de hele dag" bezig zijn met het maken van cryptogrammen, dat weet ik niet, maar dat is wel goed mogelijk. Mensen in andere creatieve beroepen zoals cartoonisten zijn "altijd" bezig met het maken van cartoons, schrijvers met schrijven, zo kunnen cryptogrammenmakers ook werken.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat zullen (vrijwel) uitsluitend hobbyisten zijn die in hun vrije tijd cryptogrammen maken, eventueel tegen vergoeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Dat lijkt mij niet. Kijk eens naar Frans Wentholt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_Wentholt of naar Jan Meulendijks, die allerlei puzzels maakt voor diverse kranten en tijdschriften (puzzelboekjes, zoals Denksport) en verder onder meer de televisieprogramma's Tien voor Taal en Babbelonië bedacht. Zij zullen misschien niet al hun werktijd besteden aan het maken van cryptogrammen, maar zullen dit zeker wel beroepsmatig doen en niet alleen als hobby.
Antoni
11 jaar geleden
Het duimpje omlaag is overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je toevoeging, dat wist ik niet! Toch denk ik dat in iedergeval een groot deel wordt gemaakt door mensen die vanuit hun taalkundige kennis en interesses als hobby cryptogrammen maken.
Ja, cryptogrammen worden gewoon door mensen bedacht.

Wat me altijd wel opvalt is er dat vaak gebruik wordt gemaakt van varianten op bestaande cryptogrammen. Een aantal woorden in de vraag worden dan veranderd, waardoor het er in eerste instantie als nieuw uitziet. Maar ook deze veranderingen worden uiteraard door mensen bedacht.
AlphaLimaSierra