Uit celluloid! Sterker nog, als dat niet zo is mag je er officieel niet mee spelen:

" In 1890 ontdekte de Engelse ingenieur James Gibb de celluloidbal, die de tot dan toe gebruikelijke lichte, doch erg harde canvasbal verving."

en

"Een wedstrijdbal dient een diameter van 40 millimeter en een gewicht van 2,7 gram te hebben en bovendien zuiver rond te zijn. De bal mag niet glimmen en dient van celluloid of een gelijksoortige kunststof te zijn gemaakt."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het balletje is gemaakt van celluloid of een andere plasticsoort, gevuld met lucht.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je was me met voor; +!
Een tafeltennisbal is een gladde, holle bal met een heel dunne wand van celluloid. Toch is de bal best hard en stabiel. Als er hard wordt geslagen, wordt de bal ingedrukt, maar na een paar duizendste seconden heeft de bal zijn ronde vorm weer terug.
Een officiële tafeltennisbal voldoet aan de volgende eisen van de ITTF (International Table Tennis Federation):
- diameter: 40 mm / volkomen rond
- gewicht: 2,7 gram
- kleur: wit (meest voorkomend), maar ook geel of oranje
- de finish is mat, niet glanzend
- materiaal: kunststof (naadloos)
Amadea