Is spierpijn een direct teken dat je spieren groeien/sterker worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Niet een direct teken.
Wel een teken dat het duidelijk is dat jij spieren hebt gebruikt op een manier
waaraan ze niet gewend zijn.
En het is duidelijk dat alles wat je op dat gebied gebruikt, sterker wordt.

Spierpijn ontstaat door het ontstaan van melkzuur in de spiervezel en daarna in het bloed door zuurstoftekort (anaeroob metabolisme), of doordat bij de belasting van deze spier één of meerdere spiervezels in de spier zijn gescheurd. Dit irriteert, maar herstelt gelukkig snel. Bij het herstel worden spiervezels dikker en meestal ook sterker. [Je krijgt niet meer spiervezels door sporten en/of spierpijn].

Maar pas op:
Het is goed om na het sporten je spieren te voelen, maar echte spierpijn duidt
toch meestal op overbelasting of verkeerde belasting.
Het is een waarschuwend signaal van je lichaam.
Dus geef je spieren dan voldoende rust en ga de pijn niet camoufleren met pijnstillers.
Overbelaste spieren hebben een herstelperiode nodig van minimaal 4 tot 7 of meer dagen. Hierna kan deze spiervezel weer volledig gebruikt worden.

Mijn sportinstructeurs zeiden altijd duidelijk.
Je mag het wel voelen, maar het mag geen pijn doen.
{maar pijn is heel persoonlijk natuurlijk}
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou mijn fysio zei dat het 3 dagen enorm veel pijn kan doen (de bedoelde spierpijn) maar dat het daarna over moest zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens mocht die spierpijn zo erg zijn dat je een rolstoel nodig had zei hij ook als het maar na die 3 dg over was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou daar is mijn fysio het helemaal en absoluut NIET mee eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien ligt dat aan de aandoening?