Word bij het sterker maken van spieren meer spiervzels gemaakt of worden de vezels gewoon strker en krachtiger?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst even spelling checken voor dat je jouw vraag stelt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ie t maximum aantal letters had bereikt en dus wat klinkers heeft weggelaten.

Het beste antwoord

Spiervezels raken beschadigd,er ontstaan scheurtjes die zich gaan herstellen door de schejrtjed op te vullen door littekenweefsel.
Hierdoor word de spier dikker en sterker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het opbouwen van spierweefsel is een zeer ingewikkeld proces.
De celkern van een spiercel deelt zich, vervolgens ook de cel zelf. De cellen groeien uit tot ''volwassen'' cellen, zodat ze zich steeds weer kunnen vermenigvuldigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals al eerder aangegeven ontstaan er bij bewegingen scheurtjes in de spier. Deze worden inderdaad door het lichaam hersteld. Dit verklaard alleen niet waarom je daardoor sterker word.

Je word sterker doordat zowat elk dier een overlevingstechniek heeft. Als je zenuwstelsel merkt dat er telkens veel kracht op een spiergroep word uitgeoefend herstelt hij de spier niet alleen door de opgelopen schade op te vullen met spiervezels, maar ook door meer spiervezels toe te voegen op de plek waar nodig. Je spiervezels worden dus niet sterker, je krijgt er alleen meer. Vandaar dat je spieren ook groeien.

Verder heb je verschillende soorten spiervezels. Om het kort te houden; aerobe en anaerobe.
Aerobe Spiervezels worden gebruikt voor duursporten en anaerobe voor korte krachtmomenten. Afhankelijk van welke activiteit je doet train je dus 1 (beide kan ook) van die soorten spiervezels. Hier staat nog zat over op google, dus zoek het eens op zou ik zeggen.
Dit is misschien overbodige informatie, maar misschien helpt het je het spierstelsel te begrijpen.