Vanaf welke leeftijd mag je naar een sportschool?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
29.2K
naamlooss
11 jaar geleden
Vroeger was het vanaf 18 jaar omdat zij nog in de groei zitten.

Antwoorden (3)

Daar is geen wettelijke bepaling voor.

Dat ligt aan de sportschool.

Maar, je mag niet als 16-jarige een contract afsluiten met die sportschool.
Meestal - en als het goed is -vragen ze bij een minderjarige ook de handtekening van zijn/haar wettelijke vertegenwoordiger.

Wat je mag doen in die sportschool is altijd
wel de loopband en fietsen en dat soort dingen.
Echte krachttraining zullen ze je in een goede
sportschool niet te hevig laten doen.
Of onder goede begeleiding met langzame opbouw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cardio kan altijd. Ikzelf doe ook al (ongelimiteerd) krachttraining vanaf mijn 14e dus toen was er al geen probleem. Dit kan echter ook aan mijn sportschool liggen haha. Op je profiel staat dat je 16 bent. Vanaf dan mag het sowieso.

Toegevoegd na 29 seconden:
vanaf mijn 13e zelf bedenk ik net.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke sportschool die zichzelf respecteert hanteert de minimum leeftijd van 16 jaar en daar zijn verschillende redenen voor.
Eén van die redenen is dat je voor je 16e fysiek nog teveel verandert waardoor een verantwoord trainingsprogramma in wezen ook om de haverklap zou moeten aangepast worden.
In vele gevallen ben je onder de 16 jaar ook nog te onbezonnen om weldoordacht te trainen... al zijn er 80-plussers die ook nog doen of ze alles aankunnen - hahaha

Maar alle gekheid op een stokje, als je teveel jongeren onder de 16 jaar tegelijk de vrije teugels laat dan worden er sneller fysieke grenzen overschreden en dat resulteert onvermijdelijk in kwetsuren en niet zelden verwijt men dat dan de sportschool en daar passen verstandige en ervaren uitbaters dus voor.

Ik merk wel dat er regelmatig uitzonderingen op de regel worden toegelaten doch enkel in de centra waar men meer op winstbejag dan op persoonlijk welzijn gefocust is.

Het hangt dus van de club af vanaf welke leeftijd je toegelaten wordt.

Liefs, Succes en Big Smile van me