Waarom wordt je na 1 valse start al gediskwalificeerd bij de Olympische Spelen?

Ik heb dit nu 2x gezien bij het hardlopen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn 8 lopers in een wedstrijd, als ze alle 8 twee keer vals zouden starten (behalve de laatste want dan is ie echt dom). Zou je dus 15 starts kunnen hebben. Dat is voor de andere lopers heel erg vervelend, je bent uit je concentratie. Als je er 1 accepteert is er altijd wel een die het probeert. Je wordt tegenwoordig ook gediskwalificeerd als je te snel na het startschot start (dus 0,001 seconden na het hoorbare schot) bijv. De starter heeft dan namelijk goed gegokt met zijn valse start.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van het laatste ben ik niet zeker of dit ook voor atletiek geldt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grootste probleem met dit soort vragen is dat alle antwoorden/reacties alleen maar mogelijke antwoorden zijn of de int. atletiekbond moet een schrijven/persconferentie gedaan hebben waarin ze hun motieven voor het veranderen van deze regel uitgelegd hebben. Dat het bij andere sporten ook al zo is maakt het voor deze bond makkelijker om de regel geaccepteerd te krijgen/erdoor te krijgen. De regels worden aangepast en dat is na te zoeken, http://www.usms.org/admin/conv99/ussrules.pdf (met dank aan iemand die reageerde op amadea's antw.).
Amadea
11 jaar geleden
Die regels betreffen zwemmen, en niet hardlopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL, dus.. iig van het IAAF is natuurlijk een soortgelijk reglement.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar ook de woorden "als" en "kunnen hebben", daarnaast geef je om ongeveer dezelfde reden aan bij mijn antwoord waarom jij denkt dat het zo is, namelijk het breken van concentratie, dat ik het in het absurde trek maakt voor het voorbeeld niet zo veel uit. "Heb je een sneller reactietijd als de ander, dan word je gediskwalificeerd." Dat heb je dus niet, zag dat het zelfs 0,1 seconde is zelfs. Het probleem is dat het niet gaat om reactietijd, maar om de start inzetten voordat het startschot valt, dit is een pure gok, omdat vanaf het moment dat de scheids Set! zegt het meestal maar 1 a 2 seconde duurt is dit aardig goed te gokken. In principe is het dus een valse start, die goed uitpakt en heeft niks maar dan ook niks met reactievermogen te maken, alleen maar met juist gokken. Je zou kunnen vinden dat die gok mag, maar je kan niet zeggen dat iemand gestraft wordt voor een snelle reactietijd.

Antwoorden (2)

Omdat dat zo vastgesteld is door het IAAF in 2009 (geldend vanaf 2010) en deze regels ook gehanteerd worden bij de Olympische Spelen.

Naar mijn weten is nooit gemeld wat de reden achter het besluit was om 1 valse start gelijk als diskwalificatie te beschouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie reactie bij de vraag.
Als je één keer vals kunt starten zonder consequenties, kun je een gokje wagen: in het schot proberen te vallen. Op de korte afstanden kan dat een groot verschil maken. Bovendien, elke start die over moet is voor de anderen heel vervelend. Ze zijn net begonnen hun energie te ontladen en moeten dan weer opnieuw opladen.
Met de strenge regel bereik je een zo klein mogelijk aantal valse starts.