Welke krachttrainings-/cardio-oefeningen kan ik zittend doen?

Ik zit achter de kassa bij de Albert Heijn als bijbaan (nouja, in de vakantie ook lange dagen). Die lange dagen (soms van 14;00 tot 22;15) breng ik ook grotendeels zittend door. Ik kan wel gaan staan, maar dat is niet heel handig.
Nu vroeg ik me af of er wat oefeningen zijn die je zittend in zeeeer beperkte ruimte (ik kan mijn benen niet eens strekken) kunt doen? Het enige dat ik bedacht waren een soort zittende sit-ups.

Hopelijk weet iemand iets, want ik word echt gek van zo lang zitten zonder iets actiefs/nuttigs voor mijn lichaam te kunnen doen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Cardio zal moeilijk gaan, aangezien je zittend vrijwel niet je hartslag kan verhogen of je conditie kunt verbeteren.
Er zijn echter wel kracht oefeningen en stretches die je zittend kunt doen.

Zo kun je bijvoorbeeld een vuist maken en zo hard mogelijk knijpen. Doe dit in 3 of 4 series, een stuk of 10 keer knijpen per serie. Hiermee sterk je je onderarmen en je polsen.

Ook kun je je kuiten trainen; zet je voeten plat op de grond. Duw dan je hielen omhoog, zodat je alleen nog op de bal van je voeten leunt. Span hierbij je kuiten aan. Doe dit ook in 3/4 series van ongeveer 10 herhalingen.

Je onderrug kun je trainen door je handen op je onderrug te houden, dan je rug hol te maken en je borst naar buiten te duwen. Probeer hierbij zover mogelijk je hoofd omhoog te houden. Hou deze positie een aantal seconden vast.

Buikspieren zijn ook makkelijk zittend te trainen. Je kunt simpelweg je buikspieren aanspannen en dit een aantal seconden volhouden. Laat dan los, haal een paar keer diep adem en herhaal.

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden. Als je Googled naar bijvoorbeeld "desk exercises" of "office exercises" zijn er nog tientallen andere oefeningen te vinden. Succes!