Hoe heeft een complex spel als schaken eeuwen geleden kunnen ontstaan?

Schaken schijnt een zeer complex spelletje te zijn die zelfs de wiskunde beinvloed heeft en het is slechts enkele weggelegd om er heel goed in te worden (NL telt slechts twee schaakgrootmeesters) maar hoe kan zo'n complex spelletje eeuwen geleden zijn bedacht toen de wetenschap en technologie nog lang niet zo ver gevorderd was als nu anno 2012?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Omdat mensen toen zeker zo intelligent waren als nu.

Technologie en wetenschap zijn niet zo belangrijk bij het ontwerpen van een spelletje. Go en dammen zijn ook erg complexe spellen die er nog een stuk eenvoudiger uitzien. Zelfs mens erger je niet kan bij tijd en wijle een complex spel zijn qua strategie en tactiek met meerdere spelers en meerdere poppetjes op het bord. Allleen boter kaas en eieren is betrekkelijk simpel.

Simpele regels kunnen toch erg complexe zaken regelen zoals het strepenpatroon van een tijger en zelfs de elementaire deeltjes en hun verval gehoorzamen achteraf aan simpele regels. Dat is meer te vergelijken met het analyseren van allerlei vrij willekeurige schaakstellingen (zoiets als een schaakstelling en dan weer een stelling na 10 zetten) en achteraf de regels vaststellen, die dan vrij eenvoudig blijken te zijn.

In de wetenschap gaat het meestal over dat soort dingen, je probeert regels op te stellen (meestal in de vorm van een wiskundig model) waar de waargenomen processen aan voldoen. In deze analogie is een technoloog te vergelijken met een schaker, hij moet de regels goed kennen om slimme processen te bedenken.

Het ontstaan van dit soort spellen heeft denk ik ook veel te maken met het belang van strategie en oorlog in vroeger tijden, de heersende klasse moest erg goed zijn in het analyseren van complexe situaties. Schaken, go en dammen zijn daar een soort abstractie van.