Wat zijn geschikte activiteiten die je met blinde bejaarden (lichamelijk/geestelijk redelijk fit) woonachtig in het verzorgingshuis kan uitvoeren?

Er is reeds eerder een soortgelijke vraag gesteld, maar dat ging over een afspraakje/blinddate en niet over bejaarden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verstoppertje. Of: Iemand gaat uit de ruimte en de anderen krijgen ieder een getal toegewezen. De verspreiden zich over de ruimte en de 'zoeker' komt naar binnen. De 'zoeker' vertelt hoe veel uur de klok slaat. Dus: "De klok slaat die uur". De bejaarde die het getal drie toegewezen had gekregen maakt nu een geluidje, bijvoorbeeld een 'piep'. De zoeker, die ook blind is, gaat nu op zoek naar de persoon met het getal drie. Je kunt het spel ook spelen met mensen die niet blind zijn. Dan moet je het een een totaal donkere ruimte spelen (Kelder) of de zoeker moet een blinddoek dragen. De spelers mogen zich overigens niet meer verplaatsen nadat ze een positie hebben ingenomen. De zoeker mag zich natuurlijk wel bewegen. Het is dus de bedoeling dat de zoeker iedereen vindt.

Het beste antwoord

Wandelen vooral in de natuur, genieten van de geluiden.
Koken en bakken.
speksteen bewerken ( beeldhouwen zachte steensoort)
reliëftekenen/ schilderen
manden vlechten.
kleien
Er zijn ook de bekende bordspellen te koop ( mens erg je niet, scrabble, bingo, rummie kub enz) en kaartspellen, die zijn wel kostbaar, maar als je een beetje creatief bent, kun je die ook zelf aangepast maken, gebruik daarvoor reliëfverf of stiften of een brailletang.
Balspellen met bal met belletje erin.
Samen zingen is ook leuk,
Ga eens eten in het donker, geweldige ervaring.
Roeien gaat ook goed
en bezoek eens een fitness met de blinden, is gezond en leuk, ook voor bejaarden.
www.worldwidevision.nl is een goede site om ideeën op te doen en je kunt altijd de ooglijn bellen.
Ik ben zelf blind en doe bijna alles wat zienden ook doen, wil niet zeggen dat iedereen dat kan, maar vraag het aan die mensen, wat ze kunnen en wat ze leuk vinden.

Toegevoegd na 5 dagen:
En denk ook aan het huren van een tandem, fietsen is niet iets allerdaags, maar het is heerlijk met z'n tweeën.
Met verschillende materialen kun je ook hele kunstwerken maken, bijv met verschillende aan voelende stoffen een schilderij beplakken, maak met kippengaas een model en maak dit af met wol, karton of stoffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Woordspelletjes,
Triviant
Samen zingen,
Samen een gedicht maken
Wijnproeverij
Een picknick
Samen koken
Dieren geluiden raden
In een kring zo snel mogelijk een voorwerp doorgeven
Wat is dat (voorwerpen voelen en raden)
Wie is wie (personen voelen en raden)
Overrollen met een bal die geluid maakt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje +