Astmapatiënten met een goed gecontroleerde aandoening kunnen in principe de meeste sporten beoefenen, zelfs op topniveau.
Sommige sporten zijn echter meer aangewezen dan andere.

• Zwemmen: De hoge luchtvochtigheid in een zwembad samen met de hoge temperatuur maken de omgeving ideaal voor de meeste astma-patiënten.
• Wandelen en Nordic Walking (wandelen met speciale stokken die poles worden genoemd). Bij Nordic Walking gebruikt u meer spieren dan bij wandelen. Dat komt omdat u de spieren van uw bovenlichaam meebeweegt. Door het lopen met stokken zet u bovendien uw borstkas open en gaat u rechtop lopen.
• Fietsen.
• Alle sporten waarbij de inspanning niet continu is, waarbij dus regelmatig even gerust kan worden en waarbij kortdurende intervalinspanningen worden geleverd, zoals bij volleybal, korfbal, tennis, badminton, golf...

Af te raden sporten
Sommige sporten zijn minder geschikt voor astmapatiënten omdat ze gevaarlijk kunnen zijn of omdat ze een astma-aanval kunnen uitlokken.
• Sporten boven 2000 meter: Boven 2000 meter wordt de lucht al dusdanig ijl dat er benauwdheid kan optreden. Parachutespringen, hanggliden en bergbeklimmen kan veel energie kosten en kan tot benauwdheid leiden.
• Skiën/snowboarden is tot behoorlijke hoogte nog wel goed te doen, zo lang de inspanning niet te extreem is.
• Sporten onder water: Scuba-duiken (sportduiken met perslucht) kan leiden tot paniek of benauwdheid en dat is onder water potentieel levensbedreigend. Snorkelen is wel prima.
• Paardensport wordt afgeraden omwille van de allergierisico's voor paardenhaar en stro.

Toegevoegd na 38 seconden:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=7959
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opmerking: zal dus niet gelden voor ALLE mensen met astma, maar een zwembad is voor mij absoluut een nono! Heb er menige aanval gekregen, juist door die hoge luchtvochtigheid!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Mooie opsomming. Ook waterpolo is heel geschikt, vanwege het zwemmen, uithoudingsvermogen, borstkas verbreden, etc.

Andere antwoorden (3)

Denksporten als schaken, scrabbel, Shogi, Yahtzee, poker en sudoku
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snuffel
11 jaar geleden
Niet echt goed voor de conditie. Natuurlijk wel voor de geestelijke conditie.
Sporten die aangeraden worden aan astmapatiënten
Zwemmen, wandelen, fietsen... En alle uithoudingssporten die ertoe bijdragen ademnoodsituaties te verminderen, zoals langlaufen, joggen, dansen, zeilen, tennissen, enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duimworstellen, armpje drukken, darten, handboog schieten, kegelen of bowlen.