Is er een techniek om makkelijker een bal in een korf te gooien? (korfbal)

Ik probeer het maar het lukt niet.
Ik heb wel iets van een basket-techniek gehoord???@

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
6.7K

Het beste antwoord

Korfbal is erg veranderd in de afgelopen jaren. Zo wordt dit nu gespeeld op een kunststof korf. Hierdoor ketst de bal er makkelijker uit. Je moet dus met een grote boog schieten.
Het duurt enige tijd voordat je alles onder de knie hebt. Een schot met korfbal gaat immers niet via een plaat (die je met basketbal wel hebt). Je moet erg hoog opschieten, en oefening baart kunst.

Toegevoegd na 11 minuten:
Natuurlijk vergt het filmpje veel oefeningen maar daar zie je wel wat ik bedoel met hoger op schieten

Toegevoegd na 11 minuten:
Natuurlijk vergt het filmpje veel oefeningen maar daar zie je wel wat ik bedoel met hoger op schieten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks

Andere antwoorden (2)

Zo lang ik niet weet met welke techniek je gooit kan ik geen rechtstreeks antwoord geven op de vraag.

Wel weet ik hoe ik raak kon gooien...overigens nog met rieten manden....

Indien vrijgelaten op grotere afstand met een onderhandse sterk tegendraaiende worp zodat ie met effect naar beneden de korf in gestuwd werd.

Van dichtbij veelal bovenhands.

Echter, hoofdreden van kunnen treffen waren de vele uren training...elk weekend naast het spelen gewoon prijsschieten op de korf. van alle afstanden, in loop, stilstaand etc. samen met een paar anderen.

ps Ik speelde korfbal tot ca 37 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is het zaak om 'hoog op' te schieten. En hiervoor geldt dat hoe meer je traint hoe makkelijker dit naar verloop van tijd zal gaan. Talent helpt natuurlijk ook mee, want voor de een zal het altijd makkelijker blijven dan voor de ander.

Hiernaast is het belangrijk om te zorgen dat je altijd in evenwicht bent als je schiet, en de bal na het schieten 'na te wijzen'.
Ook is de manier van de bal vasthouden voordat je gaat schieten belangrijk. Van persoon tot persoon kan dit verschillen. De meest gangbare manier is echter om je handen met gespreide vingers vrij ver aan de achterkant van de bal te plaatsen, waarbij je duimen zich vrij ver aan de onderkant van de bal bevinden, (dit is lastig te omschrijven).
Maar zoals je in je vraag omschrijft zijn er ook mensen die een worp gebruiken die op het gooien met een basketbal lijkt. Bij deze worp wordt de bal eigenlijk maar met 1 hand gestuurd en de andere hand bepaald voornamelijk de kracht van de worp. Voor de meeste mensen is dit echter een manier van gooien die minder effectief is dan de eerder genoemde manier. Met twee handen achter de bal heb je twee handen om de richting en kracht van de bal te bepalen.

Maar zoals ik al eerder vermelde is het niet alleen de manier van schieten die bepalend is. Ook de houding, de rust die je legt in je schot en het nawijzen zijn belangrijk. Voor alles geldt echter wel dat je tijd moet stoppen in het trainen hiervan. Schiet je mis, niet erg, bedenken wat je beter kan doen en meer schieten.