Kan iedereen leren duiken?

Met duiken bedoel ik sportduiken, dus met zuurstofflessen. Zelf is het een droom van mij om dit te leren, ik heb het één keer geprobeerd, maar het lukte mij op geen enkele manier op mijn oren te klaren. In het algemeen heb ik ook hele gevoelige oren, kan ik nog leren duiken of zal ik moeten accepteren dat dit geen optie voor mij is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
2.3K

Het beste antwoord

Vrijwel iedereen kan het leren. Je oren klaren kan je wel, alleen doe je het niet verkeerd (Tenzij jij niet kan vliegen vanwege oor-problemen). Maar in principe kan ieder gezond (!) mens leren duiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oren klaren is niets anders dan het balanceren van de druk aan beide kanten van je trommelvlies. Als je dit niet kan, dan heb je zeer veel problemen bij bv het bezoeken van de bergen, danwel vliegen. Zelfs bij snel veranderend weer zou je dan oor problemen hebben. Waarschijnlijk is dit niet het geval en kan je het gewoon leren.

Een neusspray gebruiken wil nog wel eens helpen om de buizen leger te maken in je hoofd waardoor klaren makkelijker wordt. Maar waarschijnlijk is het gewoon de techniek die je mist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik had dit probleem ook: hiervoor moet je naar de dokter/het ziekenhuis gaan. Hier worden je oren 'doorgeprikt' en dan kun je het wel! Veel plezier met de sport!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je moet eerst medisch gekeurd worden. Niet iedereen is geschikt om deze sport te beoefenen.

Toegevoegd na 48 seconden:
Afhankelijk van hoe diep je gaat duiken.......
jc54
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
+
Ja hoor dat kan in principe iedereen leren. Alleen zullen sommige mensen er iets meer problemen mee hebben dan andere mensen. Jij hebt bijvoorbeeld moeite met je oren klaren, probeer het te oefenen en ga anders eens advies vragen bij de huisarts.

Ik bijvoorbeeld had moeite om onder water te blijven met het in en uit ademen in de zuurstoffles. Ik heb nl jaren aan bodybuilding gedaan en ging 10 jaar voor het eerst duiken. Omdat ik zo een grote borstkas had (en dus veel zuurstof) ging ik elke keer naar boven bij het inademen :)
Ik kreeg dus eerst les in het rustig ademen en toen kon ik prima duiken.
Zo heeft iedereen wat, maar indien je gezond bent moet het gerust kunnen.