Dit hangt van een aantal faktoren af :

Hoe oud/jong is het kind
Heeft het kind een voorkeur voor teamspelen, of wil het persoonlijk zijn eigen prestaties verbeteren
Heeft het kind aanleg voor een bepaalde tak van sport, en vindt het die sport ook leuk
Heb jij als ouder een bepaald doel voor ogen om je kind te stimuleren een sport te gaan doen, en zo ja, welk
Heeft het kind aan verschillende 'sporten' kunnen snuffelen

Als je dit soort dingen voor jezelf op een rijtje hebt gezet, kan je verder gaan kijken - of het kind die sport ook in jouw buurt kan beoefenen, of jij financieel de middelen hebt om die sport mogelijk te maken (polo-ponies zijn bijv. nogal prijzig....), vindt je kind het leuk om met vriendjes die er al 'op' zitten, mee te doen, of 'gaat' hij echt voor ijshockey of een oosterse vechtsport?

Dus globaal zeggen dat 'handbal' of 'turnen' een goede sport is, is wat kort door de bocht....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal juist +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan nog niet +1 doen )-:

Andere antwoorden (10)

Eigenlijk zijn alle sporten die niet te extreem zijn goed, want sporten is gezond, en al zeggen ze het vaak het is alsnog waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat dat van het kind afhangt.
als kind mocht ik zelf aangeven wat ik wilde, en ik heb jarenlang met veel plezier op atletiek gezeten.
kinderen moeten al zo veel, laat ze zelf lekker aangeven wat ze leuk vinden.
bij veel sportverenigingen is een kennismaking om te proberen geen probleem.
14 jaar geleden
Elk sporten heeft wel elementen die goed zijn voor het kind. Zelf ben ik een redelijk sportfanaat en heb meerdere sporten beoefend.
Zelf vond ik voetbal het leukste; allereerst omdat het een team sport is en daardoor je leert samenwerken. Daarnaast is voetballen voor alle culturen en nationailiteiten, waardoor je veel verschillende mensen ontmoet. Tijdens het spelletje leer je keuzes maken. En je wordt er ook hard van als je zaterdagochtend om 8 uur in de stromende regen staat.
Een andere goede sport was voor mij gymnastiek. Vooral omdat ik daardoor leerde om controle te houden over mijn lichaam. Bijvoorbeeld door op een evenwichtsbalk te lopen.
Ook vond en vind ik tennis een leuke sport. Naast dat het technisch wel aardig wat vraagt moet je ook tactisch slim kunnen spelen. Daarnaast moet je een aardige conditie hebben als je ook echt wedstrijden gaat spelen. Daarnaast is het leuk om lid te zijn van een tennisclub. Het ligt er natuurlijk een beetje aan welke club je lid wordt, maar het gaat er vaak gemoedelijk aan toe en je maakt makkelijk contacten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar het is het belangrijkste dat het kind zelf een sport leuk vindt. Sport moet vooral ontspannend werken en dat is het alleen als je het leuk vindt. Het is slim om je kind eerst een keer naar een open dag mee te nemen van een sportclub of een keer te laten meetrainen om te kijken of hij/zij het leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn ogen blijft het belangrijkste dat het kind de sport leuk vindt; op dat moment is het een goede sport.
Of dit nu judo is of tennis, paardrijden of zwemmen; het is allemaal sowieso goed voor hen in meerdere opzichten van de ontwikkeling.
Hun ontwikkeling mag in sommige opzichten dan weer beter gaan in bepaalde sporten, maar als zo'n kind daar elke week ontzettend tegenop ziet, lijkt het me ook niets. Ook niet als hij misschien de bouw niet heeft om bepaalde sporten echt goed te kunnen uitoefenen.

Laat hem/haar zelf kiezen, of hier en daar wat proeflessen nemen om te zien hoe het gaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tafeltennis. Prachtig! Wel een ruimte opzet nemen, anders knallen ze tegen de muur. Dus niet een tafel in een krappe garage zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft het al gezegd een kind moet er lol in hebben er graag naar toe gaan.

Er zijn sporten die een individuele prestatie stimuleren en toch een groepsgevoel bevorderen.
Mijn kinderen hebben bijv. jaren op atletiek `gezeten`
leuke vereniging veel verschillende onderdelen en met zijn allen trainen en meedoen aan wedstrijdjes. Waar je ook als je niet zo goed bent een prijsje kunt winnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is bijna onmogelijk om te vertellen wat een goede sport voor kinderen is, ik vermoed ook dat de sporten waar de ouders interesse voor hebben doorslaggevend zijn. Als de middelen er voor zijn zou ik wel stimuleren om ze zowel een individuele als een teamsport te laten beoefenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Judo is een prachtige sport voor kinderen. Stoeien is iets dat in het instinc van kinderen zit. De kinderen leren spelenderwijs alle grondvormen van bewegen en ze worden er weerbaar van. Ook sociaal is er wat te halen: samen oefenen en rekening houden met elkaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat voor een kind een ploegensport heel goed is voor de sociale ontwikkeling (naast de lichamelijke ontwikkeling). Belangrijk is dat hij/zij er plezier in heeft en houdt. Als het kind vaak verliest en het onderspit moet delven zal ook het plezier afnemen. Dus eis niet te veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een teamsport is goed voor sociale onwikkeling. Turnen is goed voor evenwicht. Het is het belangrijkst dat het bij een kind past. Als een kind niet van sporten houdt zet je hem/haar op scouting, sommige mensen vinden het suf maarhet is echt leuk voor kinderen, je doet allemaal spellen in groepsverband. Ik zou je kinderen nooit op motorcross zetten of iets maar verder de keuze aan hun zelf overlaten.