Wat is beter om af te vallen, hardlopen of wandelen?

Zie vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
Ritsuka
12 jaar geleden
Zeer afhankelijk van de rest van je eet en sport patroon.

Het beste antwoord

Dat is afhankelijk van je conditie. Ieder mens heeft een optimale bandbreedte van de hartslag waarin je niet verzuurt, maar het daardoor wel langer volhoudt. Je optimale hartslag kun je grofweg berekenen (hoe dat moet, voeg ik nog toe). Met een hartslaghorloge kun je optimaal trainen. Dat kan wandelen zijn, hardlopen of een combinatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
alsjeblieft
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, hier heb ik veel aan. Hoe kom ik aan zo'n hartslagmeter, en wat kost het ongeveer?
paulus811
12 jaar geleden
Een goede hartslagmeter kost van het merk Polar (goed merk met veel modellen) tussen de 60 en 100 euro, afhankelijk van de functies. Kijk eerst even op de site, want ze hebben voor iedere sport een bijbehorend model. Uiteraard is een gebruikte via marktplaats weer een stuk voordeliger.

Andere antwoorden (9)

Hardlopen: daarmee verbrand je meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allebij afwisselen is de beste. Door nieuwe onderzoek blijkt dat als je korte inspanningen doet dit het stofwisseling behoorlijk omhoog brengt. Dus ik zou deze schema paar kwartiertjes aanhouden. 3 min rennen en 1 min uitlopen. Daarna hetzelfde weer herhalen. Dan verbrand je meer vet dan dat je de hele tijd zou slrennen. Nog suc6 met uw training!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat hangt van een heleboel dingen af :
* hoeveel overgewicht heb je?
* hoe is je conditie, als je begint met sporten/bewegen?
* wat vind je leuker? (als je iets absoluut niet leuk vindt, hou je het vaak niet lang vol....)
* hoe oud ben je?

Heel veel calorieën gebruikt langlaufen en zwemmen : vooral dat laatste is een prima sport om af te vallen, omdat het je gewrichten spaart - vooral als je erg zwaar bent, draagt het water je, en geeft gelijk weerstand aan de spieren bij het zwemmen.
Maar dat is je vraag niet.....

Uitgaande van de hoeveelheid beweging / inspanning binnen een bepaalde tijd, zal je bij hardlopen sneller afvallen dan met (in behoorlijk tempo) wandelen. Slenteren is nóg minder inspannend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb geen overgewicht. Mijn conditie is denk ik wel redelijk, ik hardloop ook al 8 weken nu. En ik vind wandelen meestal leuker, maar hardlopen vind ik ook niet vervelend. En ik ben 19 jaar. Maargoed, ik kan dus beter gaan hardlopen, bedankt voor je reactie.
HIIT: high intensity interval training.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezonder eten.

Nieuw onderzoek wijst erop dat mensen een bepaalde energievoorraad hebben die ze kunnen gebruiken op een dag. Door hard te sporten verbruik je weliswaar energie, maar de rest van de dag gebruik je minder. Je beweegt iets minder, je zit iets stillen, je staat iets minder vaak op, loopt iets minder dynamisch. Oftewel, volgens deze vers van de pers onderzoeken helpt sporten nauwelijks bij het afvallen als je dit niet vele uren per dag doet.

En dat is ook een bekend gegeven uit dieetland. Sporten helpt NAAST het gezonder eten om je spieropbouw goed te houden en voor andere gezondheidsvoordelen. Maar echt afvallen? Dat doe je vooral door niet te veel calorieën binnen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is het geen antwoord op de vraag maar het klopt wel. Lichaamsbeweging zet veel minder zoden aan de dijk dan beperking van calorieënintake. +1 @ jjj etc.: er circuleren talloze tabelletjes op het internet waaruit duidelijk wordt hoeveel kilometer je moet hardlopen, traplopen of wielrennen om de calorieën van een boterhammetje met kaas, een biscuitje of een gehaktballetje te verwerken. Ik ben een beetje lui aangelegd, want een tikkie overgewicht (of was dat omgekeerd?) dus ga alsjeblieft zelf even zoeken. Ik ben ervan overtuigd dat het dramatisch veel eenvoudiger is om die extra hap te laten staan om overgewicht te voorkomen dan meer te bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Keesvi, ik bedoel de bron van dat onderzoek. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, vooruit, aannemende dat je niet direct zit te wachten op verwijzingen naar PubMed. Op http://www.caloriecalculator.nl/calorieen-per-activiteit/ kun je redelijk secuur berekenen hoeveel calorieën je verbrandt omdat die tabel rekening houdt met jouw lichaamsgewicht. Via de NEVO hoeveel calorieën er in een voedingsmiddel zit per 100 gram: http://nevo-online.rivm.nl/ Om een modaal gehaktballetje te verbranden moet je dus al gauw een uur stevig fietsen. Als je die gehaktbal halveert en toch dat uur fietst, dan verbrand je 75 gram aan lichaamsvet als je je verder onthoudt van energieleverende voedingsmiddelen, waarvan frisdranken en vruchtensappen de grootste rampen zijn voor iedereen met een neiging tot overgewicht. Alles wat kort door de bocht voorgesteld maar even om je een idee te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het onderzoek niet zo snel vinden, maar zal straks nog even verder zoeken. Wat ze gedaan hebben is een aantal klassen onderzocht. Alle kinderen in deze klassen kregen bewegingsmeters die elk beetje activiteit meten. Een gedeelte van de klassen kreeg 2 uur gymles per week, de andere 12 uur (dacht ik). Tot grote verbazing van de onderzoekers bleek na een aantal maanden +/- 4 dat de gemiddelde beweging van de klassen met veel gymles hetzelfde was als de beweging van de klassen met weinig gymles. Daaruit is de conclusie getrokken dat meer sporten niet zozeer tot meer verbruik leidt, maar tot verbruik op andere tijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Al is het niet echt het antwoord op mijn vraag.
doe het allebei: begin met hardlopen, na een aantal minuten ga je een paar minuten wandelen zodat je weer op adem kan komen, dan ga je weer een aantal minuten hardlopen en dan weet een paar minuten wandelen.
Dit is het best omdat je meer verbrand dan gewoon lopen maar je langer door kan gaan dan wanneer je alleen maar hardloopt want dan stort je al snel in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hardlopen is veel beter, omdat je doorlopend met je overgewicht wordt geconfronteerd. Ik had ook de gewoonte om rond 5 uur 's avonds te gaan hardlopen, dan is maag nog niet helemaal op voedselopname gericht tijdens de avondmaaltijd.

De intervaltrainingen zijn trouwens bedoeld om de snelheid, het herstelvermogen en het weerstandsvermogen (vermogen om pijn te verdragen) te trainen. Als je alleen maar het afvallen als oogmerk hebt kun je net zo goed gewoon hardlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wilt afvallen moet je energie verbranden. Om energie te verbranden heb je een motor nodig. In het geval van een menselijk lichaam heb je het dan over spieren.

Ik kan moeilijk naar jouw situatie kijken en je vertellen wat je het beste kunt doen, maar om je toch een advies te geven:

-Ben je zwaar? Ga dan niet direct hardlopen, maar wandel, fiets, zwem, roei en doe daarnaast oefeningen om je spieren sterker te maken.

Ben je niet zwaar. Ga dan hardlopen en doe dit om de dag en loop geen vast rondje, maar loop op tijd en ga iedere week 5 minuten langer lopen. Begin met 10 minuten en houd een tempo aan waarbij je goed kunt blijven ademen.

Trainse!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin met 10 minuten?! Dat is echt veel te lang achter elkaar voor een beginner. Je kunt veel beter een "couch to 5k" programma zoeken. In de meeste schema's kom je pas na een week of 5-6 aan 10 minuten achter elkaar hardlopen als je vanaf niets begint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen beginnende hardloper, ik loop nu ongeveer 2 maanden hard. En ik ben ook niet te zwaar. En ik wandel meestal dagelijks, en loop ook vaak hard, maar ik vroeg me af wat beter was.
Nordic Walking is goed voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan ik beter normaal gaan wandelen, ipv voor gek lopen met die stokken :)