Wat zorgt bij fitness voor beter / sneller resultaat: weinig sets met veel herhalingen of veel sets met weinig herhalingen?

Bijvoorbeeld 4 x 15 herhalingen versus 2 x 30 herhalingen of 1 x 60 herhalingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Het schema wat je nu aangeeft is perfect. En dan bedoel ik, wissel dit af. 4x15 hou je aan als basis. Maar voor de ontwikkeling van spieren is het juist aan te bevelen om de spieren eens te laten "schrikken". Maanden lang dezelfde oefening en dezelfde belasting dan komt de spier in slaapstand.

Even in jip en janneke taal: De spieren weten al wat te verwachten. Oh, weer 4x15 setjes. Prima.
Echter, als je afwisselt met bv 2x30 of zelfs 1x60 dan "schrikt" de spier. Het menselijk lichaam en met name spieren zitten zo mooi in elkaar, die gaat zich voorbereiden op de belasting, ze denken "ok, dat was even wat anders, was een andere belasting en moeilijker, ik ga mij voorbereiden voor de volgende keer, dat ik het makkelijker aankan" Met andere woorden, de spier gaat groeien.

Dus als jij setjes hebt gedaan en je merkt dat je het heel makkelijk af kunt, dat de spier dus zogezegd in de slaapstand komt, dan gaan variëren met de setjes en met de zwaarte van het gewicht.
Helemaal mooi is dat je de oefeningen ook afwisseld. Niet continue dezelfde oefening voor de armspieren.

Echter voor alles geldt: 1 goede uitvoering van de oefening is beter dan 15 herhalingen die je niet goed uitvoert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja daar zeg je wat... Ik ben eigenlijk uitgegaan van het eerste. Alhoewel je daar de het uithoudingsvermogen ook mee traint. Maar herhalingen met gewichten, neem aan dat de vraagsteller de spieren strak of groter wil hebben.

Andere antwoorden (1)

Dat hangt af van het resultaat wat jij wilt bereiken. Als je gewoon meer spiermassa wilt doe je zoveel mogelijk gewicht en weinig herhalingen. Als je veel herhalingen gaat doen doe je het vooral op uithoudingsvermogen. Veel eten/water drinken, zwaar trainen en goed slapen zorgt voor het beste resultaat!