Wat is een geschikte sport voor iemand met 1 been?

Ik heb maar 1 been en zou graag lichamelijk actief willen zijn, maar ik kan geen sport bedenken waarmee ik dit zou kunnen doen. Daar komt bij dat ik ook polsletsel heb en die kan ik dus ook niet echt belasten. Zwemmen heb ik al geprobeerd maar dat is niet bevallen.
Heeft er iemand een idee?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik draag overigens geen prothese

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik zoek dus iets waar ik lichamelijk actief kan zijn zodat ik mijn conditie kan verbeteren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
4.4K

Het beste antwoord

Roeien.

Onze roeivereniging heeft een actieve groep gehandicapte roeiers. Mensen met evenwichtsproblemen, dwarslaesie, één long, enzovoort. Er is een uitklapbaar rek waarmee niet-mobiele mensen toch in en uit de boot kunnen komen, en een onzinkbare en zeer stabiele boot. Mensen die het aankunnen, roeien in het gewone materiaal.

Er is ook eens een roeier geweest (niet bij ons) die een haak had in plaats van een hand.

Woon je in de buurt van Hilversum, dan verwijs ik je naar onze site voor informatie - klik op Roeivalidatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede tip, maar voor mij helaas te ver weg. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je met één hand roeien? Want de andere hand had polsproblemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de site staat dat er aanpassingen mogelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, met één hand roeien is mogelijk. Met een beetje geluk komt onderstaand plaatje over. Deze roeiers zijn toppers, en ze roeien met beide handen, maar je ziet duidelijk dat er maar één riem per roeier is. In principe dus ook met één hand te doen. http://www.ctromp.nl/common/picture/instruction/B3.gif Of, als je twee handen hebt, zodanig roeien dat de polsen alleen in gestrekte stand op trek worden belast - als lienca dat wel kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lienca, er zijn meer roeiverenigingen die aan roeien voor minder-validen doen. Als je ver van Hilversum woont, gebruik onze site dan als ingang om een vereniging bij jou in de buurt te vinden. Hoe groter de vereniging hoe beter, omdat dan het "aanbod" van mindervaliden groter is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga dit inderdaad eens wat beter bekijken.

Andere antwoorden (12)

Misschien is golfen een goed idee? Hoewel dat misschien weer niet kan met die pols... Maargoed, het is wellicht het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt misschien vreemd, hardlopen!

Kijk maar naar Oscar Pistorius (Blade Runner).

Toegevoegd na 14 minuten:
Misschien is een handbike een idee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar ik kan door complicaties geen prothese dragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wordt hardlopen inderdaad erg moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja maar dan zit ik weer met die pols he
Ik denk dat je met een aangepaste auto mee zou kunnen doen met autoraces. Met een goede stuurbekrachtiging (wel eentje met gevoel) moet 't mogelijk zijn met één hand te sturen. Met de zwakkere hand kan je dan met flippers schakelen zonder te koppelen.
Van coureurs wordt gezegd dat 't topsporters zijn, maar wel een dure zaak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vindt het knap dat je deze vraag hier stelt. Er zijn veel sporten die je kunt doen met 1 been, denk maar eens aan rolstoelbasketbal! Misschien kun je bij een speciale club voor mensen met een beperking om meer informatie vragen! Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan vanuit een rolstoel een aantal sporten beoefenen, maar weet niet of je dat wil? (Denk aan basketbal, tennnis) Heb een site voor je waar je kunt kijken.
succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zitvolleybal lijkt me wel een sport waarbij je weinig hinder hebt van het feit dat je maar 1 been hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
of rolstoeltennis

Toegevoegd na 3 minuten:
of yoga, het is wel geen sport maar je bent wel lichamelijk actief en veel oefeningen (helaas niet alle) kun je meedoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je al eens aan paardrijden gedacht ? Er zijn maneges, die speciaal ingericht zijn, met getrainde, rustige paarden (voor in het begin...), en speciale zadels. Het is heerlijk ontspannend, en je kunt al tamelijk gauw naar 'buiten'- het bos in, of naar het strand, afhankelijk van waar je woont. En je komt te paard heel snel heel ver - geeft een enorm gevoel van vrijheid. Het is erg goed voor je spieren (vooral je rug- en buikspieren) en je evenwichtsgevoel. Plus dat het gewoon púúr verrukkellijk is......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een speciale bond voor gehandicaptensport
http://www.nebas.nl/
Misschien handig om een blik te werpen op hun site, wie weet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de site van NebasNsg staat een hele rij sporten. Als je op een sport klikt zie je welke aanpassingen er mogelijk zijn in die sport. Ik heb wat zitten klikken en kwam uit op wielrennen.

"De wielrensport kan dankzij een aanpassing aan het trapgedeelte ook beoefend worden door
mensen die één been hebben.
Een aanpassing aan het remgedeelte (versnelling) maakt het solofietsen mogelijk voor
mensen die één arm of hand hebben.
Voor mensen met een visuele handicap is tandemracen de sport samen met een piloot.
Het komt bij deze sport niet alleen aan op het hard rijden, maar ook op het samenspel tussen
piloot en stoker.
Handbiken is een combinatie van wheelen en fietsen. Er wordt op een soort 'ligfiets' gefietst
met de armen."

Hier zijn heel veel mogelijkheden! Misschien wel iets voor jou.

Ook kun je misschien eens kijken op www.knkf.nl voor aangepaste fitness.

Of, wat mij zelf erg gaaf lijkt.. duiken!
"Bij duiken verkent men de wereld onder water met speciale uitrusting zoals persluchtfles en duikbril. Onder water is men gewichtloos en kan men vrij bewegen. Voor veel mensen met een lichamelijke handicap is dat een zeer positieve ervaring. Mensen met een lichamelijke of visuele handicap kunnen (leren) duiken bij de IAHD. "
Dat lijkt me echt ideaal.. , maar omdat je aangaf dat je zwemmen zelf niet zo leuk vond.. weet ik natuurlijk niet of je dit wel zou kunnen interesseren.

Maar in ieder geval.. kijk maar eens op de site van Nebasnsg hieronder en ga het rijtje sporten maar eens af. Je vind vast wel iets geschiks!

Heel veel succes en veel plezier met sporten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wielrenner ga ik eens beter bekijken +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sportduiken heeft weinig gemeen met zwemmen,de enige overeenkomst is dat beiden in het water plaatsvinden.
maar het is inderdaad geweldig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik, maar ik dacht misschien vind ze het niet prettig om in het water te zijn met 1 been :)
Ik zelf houd wel van enige competitie, en hopend dat het niet te belastend voor de pols is, zou ik mezelf informeren over tafeltennis mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Skien. Ik ken een paar mensen die wereldbekerwedstrijden skien voor gehandicapte (met 1 been). Het vergt een hoop doorzettingsvermogen maar het zou dubbel en dwars de moeite waard zijn. Misschien kan je ook zitskien overwegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je al eens aan atletiek gedacht? Het voordeel is dat er vele onderdelen zijn zodat je kunt proberen welke je ligt.