Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat helpt tegen steek bij het hardlopen?

Graag ook waaróm het helpt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik weet geen redenen alleen ervaringen. Ik krijg sneller een steek als ik net heb gegeten. Ik loop gewoon door, gewoon even doorbijten en het is over. Ook iets rustiger aan doen kan helpen maar sta niet stil !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

steken in je zij neem ik aan..?

Ik ga niet knippen en plakken maar geef je de link waar alles precies staat beschreven:

http://blessure-aanwijzer.nl/steken_in_de_zij.htm

alstu!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoop dat je hier iets aan hebt

succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het wel eens tijdens het voetbal en dan rek ik me helemaal uit dan sta ik weer krom, en dat doe ik 3 of 4 keer. En dan is het meestal welweer over. Het is een seintje van de alvleesklier dat je vermoeidheid te hoog word.

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry, alvleesklier moet zijn : milt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaker hard lopen. Het is namelijk een teken van een slechte conditie ; je lichaam is niet gewend in dat tempo zuurstof te gebruiken en probeert in een moordtempo nieuwe witte bloedlichaampjes aan te maken. De steken komen uit je milt trouwens. Vaker hard lopen maakt op een gegeven moment dat je geen steken meer zult voelen. Je lichaam is dan beter uitgerust / voorbereid op deze regelmatige inspanning.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, ik zie dat dat van die milt inmiddels alweer achterhaald is en dat ze de oorzaak niet precies weten. Hoe dan ook, het verbeteren van je conditie helpt aanzienlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Marleen, ik loop gemm. 50 km in de week hard, en heb soms ook nog steek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow ; dan verg je iedere keer heel wat van jezelf. Ik krijg al een steek als ik twee kilometer wándel, maar na een wek stevig doorwandelen is dat he-le-maal weg en haal ik rustig de 20 zonder. Mijn ervaring is echt dat het iedere over gaat als je je conditie weer wat opbouwt ; misschien bouw je voortdurend je conditie op ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet altijd lang genoeg wacht tot mijn eten gezakt is, voordat ik begin met lopen. (Ik denk dat dat mede de oorzaak is van de steek die ik dan heb).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat minnetje is overigens niet van mij...
steek is een teken dat je lichaam het even niet meer aan kan. Pak de plaats waar je steek hebt vast. Wat bij mij ook wel is helpt iets later eten dus niet meteen na het eten gaan sporten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pijn in je zij is een van de grote mysteries van het menselijk lichaam. We weten niet echt waar die vandaan komt. Een theorie stelt dat tijdens het hardlopen zo veel bloed naar de beenspieren gaat, dat je ingewanden niet genoeg krijgen. Die protesteren met een pijnsignaal. Een andere mogelijkheid is dat de lever en milt tijdens het hardlopen op het middenrif stuiteren en daardoor pijn doen. Een vreemde theorie, want bij een baantje zwemmen is de pijn soms ook te voelen. Uit onderzoek weten we dat rennen met een volle maag de grootste kans geeft op pijn in de zij. Ook oppervlakkig ademen kan steken in je zij veroorzaken. De beste remedie is een massage met 2 vingers op het pijnlijke gebied.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding