Als je seks hebt/kijkt worden daardoor je sportprestaties slechter?

Dat heb ik van iemand gehoord. Dus als je seks hebt/kijkt dat je dan slechter speelt, dus dat je dan niet op je 'normale' niveau kan komen (of op een hoger niveau)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Je vraag is ingewikkelder dan je zou denken.

Enerzijds, onzin, door seks bereik je maximale ontspanning en zal je gemoedstoestand nadien vele malen zijn verbeterd in de positieve zin. Men ervaart over het algemeen de dag na de daad veel meer energie.... Dus, optimale ontspanning, zeer positief ingestelde gemoedstoestand, extra energie, ... je zou zeggen allemaal ingredienten die een optimaal sportresultaat kunnen bewerkstelligen.

Anderzijds is de stelling, alle energie en concentratie die 'verloren' gaat aan het bedrijven van seks kan men niet meer in de sportieve prestatie stoppen.....

Echter, naar alle waarschijnlijkheid is het volgende wat er werkelijk toe doet, een grote sportprestatie valt of staat bij 'timing'! Het is van groot belang dat men in psychologische zin op sportief gebied op het juiste moment kan 'pieken' . Dat wil zeggen, dat alle elementen die nodig zijn om tot een grote, zelfoverstijgende sportprestatie te kunnen komen (kunde, fysieke conditie, mentale scherpheid)
op het juiste moment aan de orde zijn. Je bouwt a.h.w. naar een overwinning toe, en dat moment is een 'piek' en is eenmalig. Want, daarna gaat de 'curve' (spanningsboog) altijd weer naar beneden.

Onlangs met FC Twente en Ajax werd het weer duidelijk, FC Twente had de piek gehad tijdens het behalen van de KNVB-beker en Ajax tijdens het behalen van de landstitel!

Vandaar dat binnen de theaterwereld de volgende stelling heel sterk leeft (...en ook vaak waar wordt gemaakt), 'een slechte generale repetitie betekent een goede voorstelling'.

Ik hoor het al, 'wat heeft dat nou met seks te maken?'
Nou, het kan zo zijn dat in de psyche van de mens de sexuele daad vlak voor een belangrijke sportieve gebeurtenis qua timing het o zo belangrijke piekmoment voor de sportieve prestatie overneemt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee,als het goed is niet...:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echt onzin. Denk je echt dat die Topvoetballers geen sex hebben met die mooie vrouwen?

Nee hoor niets van waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe heeft het geen invloed.

Maar...

Om op sportief gebied te kunnen pieken, zijn twee dingen nodig. Beide worden door sex in gevaar gebracht.

Het eerste dat nodig is voor een goede sportprestatie is: focussering, concentratie. Je moet de dagen (jawel) voorafgaand aan een belangrijke wedstrijd al helemaal met die wedstrijd bezig zijn. Al je aandacht moet naar dat ene doel uitgaan.

Dit is getest in psychologische onderzoeken. Mensen die (bijvoorbeeld) moesten hardlopen, presteerden beter wanneer ze de dagen daarvoor zich regelmatig voorstelden hoe ze de wedstrijd zouden lopen. Dat moesten ze zo levendig en zo realistisch mogelijk doen. Alles moesten ze zich voorstellen, alsof ze een hoofdrol speelden in een hardloopfilm: van het aantrekken van de sportkleding, via het de baan oplopen, het opstellen op het startpunt, het wegsprinten na het startschot, tot aan de finish: alles moesten ze zich voorstellen alsof ze het echt aan het doen waren.

Mensen die dit deden, bleken beter te presteren dan mensen die dezelfde hoeveelheid training hadden gehad en conditioneel even sterk waren, maar die buiten de trainingen niet aan de wedstrijd dachten.

Sex leidt af. Daarom is sex indirect slecht voor de prestatie.

Het tweede dat nodig is voor een goede sportprestatie is een regelmatig leven en, vooral, een goede nachtrust. Sex verstoort de regelmaat. Sex die meer is dan een "snelle wip" is daarnaast een flinke aanslag op de hoeveelheid nachtrust.

Ook op die manier heeft sex een negatieve invloed op de prestatie.

--

Het gaat dus niet om de sex op zich, het gaat om het verlies van focus en om de te korte nachtrust.
Cryofiel