De juiste zadelhoogte bepalen

Hoe kan ik de juiste hoogte van het zadel van mijn (tijdrit)fiets weten? Niet door een berekening, maar door een trucje als het mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
2.1K

Antwoorden (3)

ernaast gaan staan en het zadel moet net zo hoog zijn als je heupen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De binnenbeenlengte is een maat die wordt gebruikt voor het bepalen van de framehoogte én de zithoogte van de fiets.

Het bepalen van de framemaat geldt vooral bij een klassiek raceframe met een horizontale bovenbuis. Het bepalen van de zithoogte geldt voor alle typen (race-)fietsen.

De binnenbeenlengte wordt gemeten door de maat te nemen van het kruis tot aan de grond, waarbij de voeten -zonder schoeisel- circa 15 cm van elkaar plat op de grond staan.

Om tot de juiste framemaat te komen, wordt de binnenbeenlengte met een factor 0,68 vermenigvuldigd. Dit is de lengte van de staande buis (ook wel zitbuis), gemeten vanaf hart trapas tot de bovenkant van de zitbuis.

In Italië wordt echter gerekend van hart trapas tot het punt van de kruising van de bovenbuis met de zitbuis.
De meeste frames hebben tegenwoordig een aflopende bovenbuis, "sloping" genaamd.

Bij sloping frames is de zitbuis in meerdere of mindere mate korter en gaat bovenstaande richtlijn niet meer op. Je zou ook kunnen zeggen dat de klassieke framemaat zijn betekenis verloren heeft.

De zithoogte wordt bepaald door de binnenbeenlengte te vermenigvuldigen met 1,08 en zo de afstand tussen het pedaal (in laagste stand) en de bovenkant van het zadel vast te stellen.

Weet men de binnenbeenlengte gemeten met wielerschoenen en vergelijkt men dat met de hoogte van de fiets gemeten van de grond tot op de bovenbuis op de plaats waar de fietser over de bovenbuis staat (Engels: "standover"), dan kan men bepalen of een fiets al dan niet te hoog is voor de fietser.

Het zou immers heel gevaarlijk zijn om op een te hoge fiets te gaan fietsen en bij een noodstop te ontdekken dat men zeer pijnlijk op de bovenbuis "landt", met kneuzingen en mogelijk zelfs breuken tot gevolg.

Het gebruik van aflopende bovenbuizen heeft ertoe geleid dat deze maat alleen nog relevant is bij heel kleine volwassenen en jeugdige wielrenners.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je op het zadel zit, moet je met je hak de trapper kunnen raken als je je been strekt en de trapper in de laagste positie staat.

Als je op die manier de zadelhoogte bepaald, kun je, de voet normaal op de trapper plaats ( dus met bal van de voet boven de trapper) je been net niet strekken als je in het zadel zit. Dat is de juiste hoogte.

Later kun je, als je wat km in de benen hebt, altijd nog een beetje aan finetuning doen, maar het moet dan in principe goed zijn.
AlphaLimaSierra