waarom zoeken we paaseieren met pasen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik dat de mensen beveel en ze doen het ook nog!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat iedereen zijn eigen suf verveelt, en daarom gaan ze eieren zoeken, daarmee verzetten ze de tijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zijn we toch weer positief ! het is gwn een leuke bezigheid en gezellig met familie/vrienden en als je eenmaal die opgewonden gezichtjes ziet van de kleintjes krijg je er zelf toch ook enorme zin in??!
bamibal
13 jaar geleden
Omdat paaseieren zoeken met Kerstmis een beetje raar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol

Het beste antwoord

Zeer veel heidense gebruiken waarmee de terugkeer van de lente gevierd werd, zijn in de gebruiken rond het christelijke Paasfeest overgenomen.

Het ei is het zinnebeeld van het ontkiemende leven in het vroege voorjaar. De haas is een van oorsprong heidens symbool en is altijd een zinnebeeld van vruchtbaarheid geweest.

Vroeger vond men eieren in oude hazenlegers en/of konijnenholen die gelegd worden door verschillende vogelsoorten, vandaar de link met paashaas en eieren. Vroeger was het de tijd dat men het land op ging om te foerageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat de paashaas ze heeft verstopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt van bijgeloof;
Vroeger legden vogels eieren op verschillende plekken.
Af en toe ook in een konijnenhol.
toen dachten de boeren dat de 'paashaas'
langs was gekomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een traditie wat voort komt uit lenterituelen van natuurgodsdiensten.
De protestantse traditie wil dat de paashaas ze verstopt heeft. Deze traditie is oorspronkelijk bekend in de Angelsaksische wereld, alhoewel ze ook al lang in gebruik is in de Lage Landen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebruik van specifiek Paaseieren (dus met het paasfeest) is ontstaan in de middeleeuwen. Er was namelijk in de vastentijd (de 40 dagen voor Pasen) een kerkelijk verbod in gesteld op het eten van eieren en vlees. In deze tijd legden de kippen echter heel veel eieren. Om deze eieren langer goed te houden werden ze gekookt en daarna werden ze versierd en met Pasen (vastentijd weer voorbij) opgegeten of cadeau gedaan.

Vroeger verstopten boeren eieren in de akkers, om te proberen op deze manier vruchtbare grond af te dwingen van de goden. Dit gebruik is de voorloper van het verstoppen van de eieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het versieren van de eieren komt uit het oude Egypte; daar versierden de mensen vroeger al eieren en deze gaven ze aan elkaar.
Het verstoppen van eieren is later gekomen; het ei staat symbool voor vruchtbaarheid. Men verstopte de eieren onder de aarde in de hoop dat de vruchtbaarheid in de aarde trok zodat een goede oogst ontstond