Heej Allemaal, ik heb een vraagje: Hoe voorkom je met rennen steken in je zij. Ik eet van te voren niet te veel. Weet iemand hoe dat komt?

Ik eet wel wat van te voren. bijv. een klein bordje macaroni.

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij helpt het ook als je als het ware met je vuisten in je duimen knijpt

Macaroni lijkt me prima. Maar dat bordje!? Waar is dat van gemaakt?

Iedere loper heeft al wel eens last gehad van steken in de zij. Toch hebben wetenschappers tot voor kort maar weinig onderzoek gedaan naar dit probleem. De meeste deskundigen waren het er wel over eens dat de plaats van de pijn zich in het middenrif bevindt, maar de juiste oorzaken ervan konden niet duidelijk bewezen worden. Daar is nu verandering in gekomen. Twee Nieuw-Zeelandse wetenschappers hebben begin 2001 eindelijk de oorzaken van en de remedies voor dit pijnlijke en frustrerende probleem gevonden. De ligamenten van het buikvlies verbinden de maag met het middenrif. Steek, pijn of kramp in de zij wordt veroorzaakt door schokkende bewegingen waarbij de maag aan die ligamenten rukt en zo aan het middenrif trekt. Dit verklaart meteen waarom lopers sneller steken krijgen bij het bergaf lopen en waarom fietsers en zwemmers, die niet schokkend bewegen, veel minder last hebben van deze klachten. Het verklaart ook waarom we vaak steken krijgen als we kort tevoren gegeten of te veel gedronken hebben, aangezien een volle maag meer aan het middenrif trekt. Hieruit kunnen we dan ook enkele conclusies trekken om de pijn in de zij te voorkomen of te verminderen : · Ga pas 2 à 3 uur na een maaltijd lopen. · Drink ook niet teveel voordat je gaat lopen. Drink vaak een kleine hoeveelheid in plaats van een grote hoeveelheid in één keer. · Probeer bij het bergaf lopen de ademhaling regelmatig te houden en soepel te blijven lopen. Probeer zo zacht mogelijk neer te komen. · Als er krampen in de zij opkomen, span dan de buikspieren op. Adem uit terwijl je de lippen lichtjes samenknijpt, zo span je de buikspieren automatisch op. · Buikademhaling zorgt ervoor dat de buik op en neer gaat. Dit stabiliseert de maag. · Oefen met de hand druk uit op de plaats van de pijn en buig licht voorover. Dit geeft steun en zorgt voor aangespannen buikspieren.

Naast de tips in het antwoord boven mij, kan je ook je ademhaling onder controle brengen. Dat werkt bij mij soms ook. Rustiger ademhalen, inademen door je neus en langzaam uitademen door je mond.

ik ga altijd pas rennen drie uur nadat ik iets gegeten heb, dan heb ik vrijwel nooit last van steken, als ik ook maar een half uur eerder ga krijg ik wel steken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100