welke gevechtssport past bij mij

Ik wil heel graag (oosterse) gevechtssportten gaan beoefenen maar weet niet goed welke. Ik weet wel dat je bij de meeste clubs 1 a 2 proeflessen mag volgen, maar ik zoek eerst meer info alvorens langs te gaan.
wat ik ongeveer zoek:
- ik ben niet competitie gericht
- moet realistische zelfverdediging zijn
- liefst niet al te zaar op fysiek vlak, er mag wel een element van fysiek inzitten, maar het technische gedeelte moet overheersen
- er mag zeker een spiritueel kantje aanzitten, al is dat geen noodzaak
- Geen of niet teveel kata's
- het moet beoefenbaar zijn in de omgeving van Mechelen-Lier-Rumst

Wie heeft gouden tips voor mij?
alvast bedankt.

groetjes,
TRM

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.2K

Het beste antwoord

Alle criteria die je noemt komen voor in de krijgskunst Ninjutsu.

Ik heb eens voor je gekeken.. er is een Bujinkan Dojo in Antwerpen, 27 minuten van Mechelen: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&um=1&ie=UTF-8&q=Bujinkan+in+de+buurt+van+Mechelen-Lier-Rumst&fb=1&gl=nl&hq=Bujinkan&hnear=Mechelse+Tuinbouwveiling,+2860+Sint-Katelijne-Waver,+Belgi%C3%AB&cid=0,0,4865692369675280478&ei=8E01TfGUMYqDOq-mxLUC&sa=X&oi=local_result&ct=image&resnum=1&ved=0CBgQnwIwAA

Als je wat meer reistijd overhebt dan kan ik je Shadow Warrior Parkastad van harte aanbevelen: http://www.jematraining.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat zijn moeilijke criteria...

je bent niet competitie gericht. Dan kan je in principe iedere sport uitkiezen. Bijna iedere sport heeft wel een vorm van competitie, maar het is niet (altijd) verplicht om hieraan mee te doen.

Realistisch: dan kom je al snel in het recht-toe-recht-aan gebeuren terecht. Denk dan aan karate, jiu-jutsu, thai-boxen.

Fysiek: iedere vechtsport is fysiek. Het gaat om contact met de ander. Je kan minder fysiek bezig zijn met de ander, maar dan moet je denken aan kata's en stijloefeningen.

Spiritueel kantje: dat hangt veelal van de school af.

Al met al zou ik in jouw geval kiezen voor Aikido of een 'harde' vorm van Tai Chi.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het beter eerst dat je zelf gaat zoeken in je eigen buurt. Wij kunnen net zoals jij alleen op internet zoeken voor dingen. Jij wilt dingen in de omgeving van Mechelen, Lier en Rumst. Lijkt me beter dan je het niet hier vraagt maar in je eigen buurt navraag doet.

Volgensmij hoef je bij vechtsporten niet persee aan een competitie mee te doen. Volgensmij kun je je er wel voor opgeven.

Volgensmij lijkt mij het ook zo dat bij vele oosterse vechtsporten meestal ook wel iets spiritueels achter zit.

Maar wat is je doel? Wil je gewoon graag een vechtsport beoefenen of wil je zelfverdediging oefenen omdat je zelf echt bang bent en je wilt je zelf verdedigen of wil je gewoon indruk maken op bijv meisjes?

Maargoed op wikipedia kun je verschillende defensieve vechtsporten vinden. Zoek er een paar uit en kijk of je ze leuk vind. Daarna ga je op internet zoeken of er bij jouw in de buurt ergens een plaats is waar je dat kan beoefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf lange tijd op karate gezeten, het is natuurlijk wel een fysieke sport maar dit elke sport.
Karate is zeker een technische sport, mijn leraar zei dan ook vaak 'het gaat om de techniek, niet hoe hard je het doet".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien de voorwaarden die je stelt zou ik voor tai chi gaan. Aikido is heel mooi en heel technisch maar ook heel fysiek. Bijna alle vechtsporten zijn gericht op fysiek.
En allemaal hebben ze vele kata's. Bij tai chi worden ze langzaam uitgevoerd en het heeft een rustgevende werking en helpt ook je ademhaling te reguleren (als het goed is).
Geen competitie en je voert het alleen uit. Deze zijn overal wel te vinden.
Maar ik zou zeggen, proeflessen geven beter weer hoe je je er bij voelt.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Karate is heel geschikt voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarop baseer je dit? Heb je zelf al karate gedaan, en indien wel, welke stijl? Kan je dan wat meer vertellen over hoe zwaar de trainingen zijn. Uit wat bestaat bijvoorbeeld de opwarming, en hoe mag ik me de lessen voorstellen? Alvast bedankt.
ik vermoed dat Tai Chi zeer geschikt is voor jou.
het voldoet aan jouw eisen en is gezondheidsbevorderend
Tai Chi lijkt eenvoudig maar is op de juiste manier beoefend krachtig en versterkend.
volg vooral een aantal lessen om erachter te komen of dit iets voor jou is.
vrijwel overal kan tegenwoordig TC beoefend worden.
veel succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
Tai Chi is in feite een van de meest bijzondere en impact-hebbende gevechtskunsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had eerst zoiets van... nee geen Tai Chi. Maar aangezien dit in de verschillende reactie's steeds terugkomt ga ik het niet naast me neerleggen en ook hier eens een goeie leraar voor zoeken in de buurt. Bedankt voor de tip.