Bordspel: mag je bij monopoly in de eerste ronde al huizen kopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
46.9K

Het beste antwoord

Nee, je moet eerst even een rondje maken voordat je straten kan kopen. Heb je alle straten van plaats in je bezit, dan kun je pas huizen en hotels kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij mag je pas huizen kopen als je een hele straat hebt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist. +
Nee, je mag in de eerste ronde geen huizen kopen en huizen plaatsen mag pas als je de hele straat hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee eerst moeten alle straten verkocht zijn.
natuurlijk moet je een serie hebben van straaten in dezelfde kleur voordat je er huizen op mag zetten
de eerst ronde(s) is de verdeling van de straten
daarna is onderhandelen om series te krijgen zodat je recht krijgt om huizen op die straten te zetten pas mogelijk
ik kan me voorstellen dat je al een serie hebt voordat alle straten verkocht zijn maar pas als alle straten verkocht zijn mag je gaan bouwen.
13 jaar geleden
Een speler mag een stuk grond pas gaan bebouwen wanneer hij alle
straten van één stad (1 kleur) bezit. Huizen bouwen verhoogt de huur
voor passerende medespelers. De prijs van een huis staat aangegeven
op het betreffende eigendomsbewijs. U mag wanneer u maar wilt
huizen kopen, maar u moet uw grond gelijkmatig bebouwen: er mag
pas een tweede huis op een straat gezet worden wanneer alle straten
van die stad met 1 huis bebouwd zijn. Dit geldt tot het maximum
van 4 huizen per straat. Huizen verkopen gaat op dezelfde manier.
U mag op elk moment van het spel kopen of verkopen, zoveel als
u wilt en als uw financiële positie toelaat.
In een stad mag niet gebouwd worden wanneer een van de straten
met hypotheek bezwaard is. Als u alle straten van 1 kleur bezit en er
slechts één of twee bebouwd zijn, mag u nog steeds dubbele huur
vragen voor uw onbebouwde bezitting(en) van die kleur.
Hotels
Een speler die een hotel wil bouwen, moet eerst op elke straat van
een stad vier huizen hebben. Hotels worden op dezelfde manier
gekocht als huizen en kosten vier huizen (die teruggaan naar de bank)
plus de prijs die op het eigendomsbewijs staat. Er mag maar 1 hotel
per straat gebouwd worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is een copie van de originele spelregels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen speelt het spel anders.
Origineel zou je pas huizen/hotels mogen bouwen als je een hele straat hebt. Maar dit hoeft natuurlijk niet. Je kunt zelf uitproberen wat leuker is.

In Nederland spelen we meestal zonder de zogenaamde 'veilingronde'. Dit is in Amerika wel normaal. Ieder vak dat nog niet verkocht is aan iemand kan natuurlijk gekocht worden, maar op het moment dat de huidige speler het vak niet wilt hebben, wordt er door de andere spelers geveild. Degene met het hoogste bod krijgt dan de kaart.

Dus er zijn veel varianten op het monopoly. Zoek er eentje die bij je past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag je helemaal zelf weten