Waarom zijn topsporters niet vaak tevreden met een 2e of een 4e plek?

Bert van Marwijk zei laatst, dat hij nog steeds baalt van het feit, dat het Nederlands herenvoetbalelftal net geen wereldkampioen is geworden. We waren er zo dichtbij. Maar stel, als Nederland de finale wel had gewonnen, zou Vicente del Bosque wellicht ook hebben gezegd, dat Spanje er zo dicht bij was. Er kan maar 1 winnaar zijn. Een 2e plek is dus ook mooi, altijd beter dan een 6e plek. Op de Olympische Spelen wordt de 4e plaats de meest ondankbare plaats gevonden. Goed, dan grijpt een sporter net naast de medailles, maar medailles zijn maar stukken metaal. Er zijn maar 3 plekken voor medailles, terwijl er veel deelnemers zijn. Niet iedere Olympier krijgt een medaille. Een 4e plek moet heel eervol zijn. Beter dan een 6e plek. Heelveel sporters gaan met een katergevoel naar huis, terwijl ze heel goed hebben gepresteerd.

13 jaar geleden
in: Sport
1.1K

Het beste antwoord

Een 2e plek is inderdaad heel mooi als je daar voor af voor tekent, maar als je eenmaal in de finale staat wil je ook winnen en als je dan net niet wint is het zuur. Het is zuur, omdat de eeuwige roem voor je ogen wegsluipt en daar doen de meeste sporters het voor, de eeuwige roem.
Nogmaals een 2e plaats is erg mooi en ook ik had dat graag gewild, maar toen ik eenmaal de finale keek wou ik niets anders dan winnen. Ik dacht: "2x finale en geen 1x gewonnen, nu moet het aub gebeuren". Maar nee het gebeurde niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Het is normaal, dat men direct na afloop teleurgesteld is als men de finalewedstrijd verliest. Maar daarna moet er toch tevredenheid loskomen over de 2e plaats in een toernooi van meer dan 30 landen. Wat dat betreft vind ik het merkwaardig, dat Bert van Marwijk zich nog steeds teleurgesteld voelt. Hij zei, toen we de finale bereikten, zoiets van: "Ongelofelijk, zo'n klein land". Laten we eerlijk wezen. Zowel Nederland als Spanje hebben goede kansen gehad die niet werden verzilverd, maar Spanje was de betere ploeg.

Andere antwoorden (7)

ja maar sport is een vrom van oorlog en alleen de winnaar telt.En zeker als je 2de wordt dan is dat een bitter pil als je zo dichtbij was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Topsporters leven en trainen voor de eerste plaats .
En als zij dan tweede worden dan hebben zij hun doel niet bereikt .
En een tweede plaats wordt snel vergeten .
En als je eerste wordt dan ga je als nummer een in de boeken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een topsporter wil nu eenmaal winnen,en dat moet nu ook eenmaal zo want het is meestal zijn beroep
fremar
13 jaar geleden
Elke topsporter gaat voor de 1ste plek, zo ook het nederlands voetbal elftal, dat het de 2de plek is geworden
is een geweldige prestatie, maar ook een teleurstelling
omdat het zo dichtbij was.
Waarom is die 2de plek een teleurstelling ?
Omdat je zo een spelersgroep bijna nooit meer zal aantreffen, zoveel talentvolle spelers samen in een nederlands elftal.
Het kan heel lang duren om weer zo een geweldige lichting
te hebbben.
Het ned elftal heeft in het verleden heel goed gepresteerd,
maar nog nooit wereldkampioen geweest.
En deze keer was het zo dichtbij, wij kregen kansen tegen spanje, daarom was het teleurstellend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Spanje kreeg ook kansen tegen Nederland. Spanje zou er dus ook dichtbij geweest zijn als Nederland de gelukkige was geworden. Ook met zo'n geweldige lichting is het toch geweldig om 2e te worden? Dat wordt men niet zomaar. Met een minder goede lichting is die 2e plaats (haast) onhaalbare kaart.
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik kan mij wel voorstellen dat Gerard van Velde, die vaak 4e werd, daarvan baalde. Toen werd hij ineens kampioen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zullen altijd weten dat we in 2010 2de werden.. Maar een Braziliaan weet mss in 2012 al niet meer welk land er ook al weer tweede werd. ;) Een tweede plek word snel vergeten
If you ain't first, you're last! (ricky bobby)

Toegevoegd na 2 minuten:
Uit een -over the top- film maar er zit een kern van waarheid in. Gewone mensen uit het dagelijks leven met gewone banen kunnen ook best heel succesvol zijn. Daar is het heel normaal om bij de beste 10 of 100 van je vakgebied te horen en er trots op te zijn. Topsport werkt anders. Je wil winnen. Een topsporter die op het cruciale punt in zijn carriere niet kan presteren heeft ook niets gepresteerd. Hoe hard deze ook getraind heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sporters zijn zó gedreven dat ze niet voor de 2e maar altijd voor de eerste plek gaan. Heeft met ambitie te maken.
Maar het is ook goed om te richten op de eerste plek, net zoals het bijvoorbeeld goed is om op school te streven naar een dikke voldoende(een 8), want als je dan door omstandigheden wat minder scoort, dan heb je nog een voldoende (een 6).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je tweede bent, ben je de eerste verliezer.

Tja en als vierde ben je uiteraard helemaal sneu. De eerste drie krijgen een tastbare herinnering in de vorm van een medaille, de vierde staat met lege handen (oke, bij de Olympische Spelen krijgen ze nog een Olympisch diploma, maar toch).

Als topsporter wil je een winnaar zijn. Gouden medailles blijven je langer bij dan lagere plaatsen.

(desalniettemin vind ik dat Nederland het heel goed gedaan heeft van de zomer).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
De eerste verliezers waren al die landen die Zuid Afrika niet haalden. De volgende verliezers waren al die landen (16?) die in Zuid Afrika de 8e finale niet haalden. En verder, een Olympiër die zich in zijn/haar sport vaak rondom de 10e plaats nestelt en 8e is geworden is toch ook een topsporter?