Wat is het verschil tussen zwemmers die een goeie 4' zwemmen en zwemmers die nog een redelijke 5:50 zwemmen.

Ik zwem nu al 2 jaar 5 dagen per week en heb gisteren een test 400m crawl gehad en daar had ik 5'50" op gezwommen. De profs zwemmen onder de 4 minuten, nu is mijn vraag wat moet ik nu doen of wat is het verschil nu tussen mij en die profs? In techniek zal het al niet zijn, want m'n crawl techniek is zo goed als perfect. Uithouding? Ik word al bijna niet meer moe.. Dus ik heb geen idee. En hoelang zou het mij ongeveer duren om een minuut af mijn tijd te doen bvb. ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (3)

Het is maar de vraag of het je wel zal lukken om één minuut van je tijd van 5'50'' af te halen. Dezelfde profs waar jij het over hebt, zijn al blij als ze 1 seconde sneller kunnen. In principe is die ene seconde van jouw tijd afhalen net zo moeilijk. omdat ik ervan uitga, dat je nu het maximale presteert.

Zeker als je schrijft, dat je techniek perfect is, en het met je uithoudingsvermogen ook prima gesteld is, zou dat weleens kunnen betekenen, dat je nu gewoon op je maximaal haalbare snelheid zit.

Er zal dus iets anders zijn; b.v. kracht, lichaamsbouw, mentaliteit, fanatisme, of doorzettingsvermogen wat bij jou ontbreekt. Natuurlijk weet ik dat niet zeker, maar baseer ik op wat je zelf schrijft. Om het zeker te weten, zou je dit eens aan een goeie zwemtrainer moeten vragen. Hij zal jou kunnen vertellen, wat je mogelijkheden zijn, en wat je daar voor moet doen.

Probeer in ieder geval te genieten van de sport, ook al ben je of word je geen prof. Een beetje langzamer zwemmen is ook leuk, en nog heel gezond ook. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zwemt ook nog niet super lang. die topzwemmers die zwemmen misschien al wel 10 jaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij zwemmen duw je water weg om je voort te bewegen. Daarvoor is spierkracht nodig.

Dus je spieren sterker maken zou een optie zijn.
Alleen het punt is wel: hoe meer spieren hoe slomer je wordt. Ergens zit een bepaald punt waar de verhouding tussen spierkracht en bewegingssnelheid optimaal zijn.
De top-zwemmers weten dat van zichzelf door trainers enzovoort.