Is hardlopen in korte broek met koud weer schadelijk voor je?

Nu dat het erg koud wordt zie ik steeds meer mensen in lange broek hardlopen. Afgezien van hetgeen dat het natuurlijk koud is, vroeg ik me af of dit nog een ander doel dient. Ik vind het namelijk erg prettig om ook met koud weer in korte broek te rennen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
7K

Antwoorden (9)

het is niet schadelijk, alleen je moet wel een goede warming-up gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schadelijk niet, maar wel koud. Als het vriest lijkt het me wel enigszins schadelijk, vanwege de vrieskou!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk niet, als je dat zo gewend bent.
En je hebt een goede conditie.

Er zijn wel mensen die met nieuwjaar in zee duiken,
zelfs daar hoor je niet veel schadelijks over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eu, dat doen ze niet even zomaar. Daar gaat ook een goede warming up aan vooraf en er leggen droge, opgewarmde kleren klaar. Die je dat zo "even" dan kan dit wel eens flink link worden.
Ik denk niet dat het schadelijk is. Maar uit eigen ervaring weet ik dat je benen op den duur een branderig gevoel kunnen krijgen wat niet gelijk weer wegtrekt.

Elk persoon reageert anders op de kou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is schadelijk. Je hebt grotere kans op afkoeling van je pezen/gewrichten en spieren. De rekbaarheid en elasticiteit wordt daardoor minder, en daardoor loop je meer risico om een scheuring/ verrekking op te lopen.
Aan de kou blootgestelde spieren worden stijver en de doorbloeding is minder, daardoor is de kans op scheuren veel groter dan wanneer je je spieren warm houdt.
13 jaar geleden
hardlopen niet, stilstaan wel. En zo koud is het helemaal nog niet.
Google maar eens op "wim hof"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang je spieren in beweging blijven kan het geen kwaad. Warm de spieren van te voren wel op anders kan je kramp krijgen door het grote temperatuurverschil. Je kan dat ook in de korte broek buiten doen, maar dan moet je rustig op gang komen en daar wat meer tijd voor nemen dan in de zomer.

Als je stopt met lopen gelijk de benen bekleden als je nog buiten bent. Ook door het snelle afkoelen als de hete spieren niet meer worden gebruikt kan je enorme kramp krijgen. Blijf onderweg niet even staan voor een praatje of even rond te kijken maar hou je spieren constant in beweging.

Het best is om je start en aankomtpunt thuis te hebben en niet vanuit een auto die intussen koud is geworden aankomt.

Voorkom dus altijd snelle afkoeling. Daarbij horen ook koude kleren die je aantrekt over warme spieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan schadelijk zijn voor je spieren. Als je in de kou sport dan moet je je spieren warm zien te houden, sommige mensen die hardlopen, lopen heel langzaam en daardoor kunnen ze eerder spierpijn krijgen. Loop je sneller dan is de kans weer kleiner. Ook lopen mensen vaak in een lange broek vanwege de kou, het is niet fijn om naar buiten te gaan met een korte broek want dan is het verschil in temperatuur heel groot waardoor het super koud lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje het kan spierpijn veroorzaken. Zelf basketball ik, en ik heb na een training(twee uur) en ik moest een halfuur naar huis lopen, ik kon vier weken niet trainen.