Wanneer kan of moet een scheidsrechter fluiten voor buitenspel, als de bal door of via een tegenstander aan hem wordt aangespeeld?

Ik heb wel eens gehoord, dat een voetballer niet buitenspel kan staan, als de bal van een tegenstander komt. Anderzijds hoor ik ook wel, dat als die voetballer voordeel heeft van die buitenspelpositie, de scheidsrechter kan of moet affluiten. Een voetballer heeft toch altijd voordeel van zijn buitenspelpositie als hij de bal krijgt? Dus buitenspel is altijd als hij buitenspel staat als hij de bal krijgt, van een medespeler of van een tegenspeler. Waarom staat die voetballer dan niet buitenspel. Een beetje tegenstrijdig, vind je niet?

13 jaar geleden
in: Voetbal
19.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een scheidsrechter hoeft niet te fluiten voor buitenspel als de bal door of via een tegenstander aan hem (de scheidsrechter) wordt aangespeeld.
corzijlstra
13 jaar geleden
Als de bal tegen een gevoelige plek van de scheidsrechter , een andere bal dus, komt, misschien fluit hij dan wel. Foutje bedankt.

Het beste antwoord

een speler die in buitenspelpositie staat, staat ook pas buitenspel, als hij bij een door een medespeler gespeelde bal in zijn richting, hinderlijk buitenspel staat. dat wil zeggen in een positie die hem in de gelegenheid stelt iets met die bal te doen, wat gevaar oplevert in de richting van het doel van de tegenpartij.
bijv een medespeler, die vlak bij hem staat, maar niet buitenspel neemt een dergelijke bal aan, maakt, dat de buitenspelpositie van zijn medespeler een extra risico vormt voor de verdediging van de andere partij. ze kunnen de aanwezigheid van 2 aanvallers immers uitbuiten en daardoor een extra gevaar stichten. dat maakt dus dat deze speler buitenspel staat, ook als ie de bal zelf niet aanneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zo zijn deze spelregels. Indien een speler buitenspel staat en hij/zij krijgt de bal van een medespeler moet de scheidsrechter ingrijpen. Dit is een gerichte actie. Maar wanneer die speler in buitenspelpositie staat en deze ontvangt de bal van een niet medespeler is is er geen sprake van opzet oid. Indien hier wel voor gefloten zou kunnen worden zou dit reden kunnen zijn om hier door de tegenpartij misbruik van te maken. Wanneer een voetballer in kansrijke positie staat zou de tegenspeler heel eenvoudig (na de bal veroverd te hebben)hem de bal kunnen toespelen en zo een vrije trap te "verdienen" en loopt dan minder tot geen risico`s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen zal een scheidsrechter niet op de plek staan waar je normaal gesproken de bal heenspeelt wanneer je een aanvallende pass geeft. :)

maar even serieus:
Wanneer de pass van de verdedigende speler komt, en die geeft hem bewust teruguit (bijvoorbeeld als hij eigenlijk wil terugspelen aan de keeper) dan geldt de buitenspelregel niet. dat betekent dat een aanvaller gewoon rustig op de '16' mag gaan staan en hopen dat verdedigers stom genoeg zijn om de bal aan hem te geven.

Stel je nu hetzelfde geval voor, maar dan gebeurt het volgende:
Een middenvelder van de aanvallende partij geeft een lange, maar lage pass op de speler die op de '16' staat, die volgens de letter van de wet buitenspel staat. Onderweg naar deze speler wordt de bal in een laatste poging de bal te stoppen nog geraakt door een verdediger. Helaas voor hem was dat niet genoeg om de bal de stoppen, en wordt hij van richting veranderd. Toch komt hij wel bij de buitenspel staande aanvaller aan. Dan zal er toch worden gefloten voor buitenspel.

Als je het letterlijk neemt komt de bal wel van de verdediger, echter was dat niet bewust. De aanvallende partij koos er voor om deze pass te geven, en hij kwam aan zoals hij bedoeld was: in buitenspelpositie. 'bewust' is hierbij dus het sleutelwoord. Een afgeketste bal zal niet als bewust terugspelen woorden beschouwd door (de meeste) scheidsrechters. Dat laatste is namelijk altijd het belangrijkste: De scheidsrechter is namelijk altijd degene die uiteindelijk bepaalt of het nu echt bewust was of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als de tegenstander een pass niet of nauwelijks van richting verandert en de pass ook aankomt, is het buitenspel. Maar als de tegenstander de bal als het ware wegschiet en hij komt toevallig in de voeten van je medespeler, is dat geen buitenspel.