Wie en hoe wordt bepaald of een voetbalteam in de uitkleuren moet spelen?

Zodat de beide teams verschillende kleuren dragen.
Bijvoorbeeld als het ene team een oranje T-shirt draagt en het andere team een rood T-shirt draagt, hoe wordt dan bepaald of die kleuren te veel op elkaar lijken en het ene team dus in het uittenue moet spelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
10.4K

Antwoorden (3)

Doorgaans is dat de scheidsrechter.

Maar de meeste clubs hebben tegenwoordig zulke vreemde uittenues dat het meestal wel goed zit als de uit spelende club in dat uittenue speelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het team dat thuis speelt bepaalt in deze de kleur…
Vandaag speelde Nederland uit, dus is het wit tegen kameroen in, het groen.
Stel Nederland zou uit spelen tegen Engeland die spelen thuis in het wit, speelt Nederland in het oranje, om het verschil te laten zien…

Thuis team is leidend en daar moet het andere team zich op aanpassen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat wel om het thuisland, die bepaalt het. Maar in het geval van afgelopen donderdag, waar Kameroen in het groen speelde had Nederland gewoon in het oranje mogen spelen. Alleen is dit sponsortechnisch niet handig, die wilt graag dat je met beide shirts speelt.