Waarom krijgen voetballers vaker een hartstilstand bij voetbal dan bij andere sporten?

Vorige maand was er weer een voetballer overleden aan hartproblemen. Hoe komt dat toch? Het lijkt ook wel alsof dit vaker voorkomt bij voetbal dan bij andere sporten.

2 jaar geleden
in: Voetbal
6.8K
LeonardN
2 jaar geleden
"Het lijkt ook wel alsof dit vaker voorkomt bij voetbal dan bij andere sporten." Geen idee hoe vaak het bij andere sporten voorkomt, maar andere sporten/sporters daar hoor je vaak veel minder over. Er zitten zomaar 30 spelers in een voetbalploeg. Er zitten 18 teams in de eredivisie dus dat is al rond de vijfhonderd man waarbij een hartstilstand waarschijnlijk nationaal nieuws zou zijn. En bij de eerste divisie met wellicht net zoveel man eveneens. Dat is dus ~duizend man. De top duizend tafeltennisers in Nederland zal niet snel nationaal nieuws zijn. Ik zie zelfs dat buitenlandse voetballers in tweede en DERDE competities in NL en BE in media-artikelen verschijnen.
https://sportmagazine.knack.be/sport/voetbal-internationaal/braziliaanse-voetballer-gestorven-in-portugal-na-hartfalen/article-news-1685569.html?cookie_check=1625228667 Het kan zijn dat voetballers vaker een hartstilstand krijgen, maar het kan ook het gevolg zijn van een verkeerde impressie.
ronron1212
2 jaar geleden
@LeonardN dat is toch een prima antwoord?
LeonardN
2 jaar geleden
Nee, het lijkt niet eens op een antwoord.
Want met wat ik zeg kan je niet zeggen. 1. Waarom krijgen voetballers vaak een hartstilstand?
2. Mijn reactie
3. Oh, Daarom krijgen voetballers vaak een hartstilstand! Daarnaast is mijn reactie vooral nog aanname. Wellicht is het namelijk wel zo dat voetballers vaker een hartstilstand krijgen. Als je denkt dat mijn reactie een antwoord is, snap je niet goed wat een antwoord op deze vraag is.
Een antwoord zou hypothetisch kunnen zijn:
Omdat ze vaak teveel trainen. Dit is een artikel wat meer een antwoord zou kunnen zijn. Echter gaat deze over sporters in het algemeen. Voetballers worden er niet uitgelicht.
https://www.demorgen.be/nieuws/is-er-een-relatie-tussen-topsport-en-hartproblemen~bbf09b0c/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
ronron1212
2 jaar geleden
@LeonardN ik denk ook niet dat voetballers vaker een hartstilstand krijgen het zal echt niet verschillen met andere sporten daar hoor je echter niets van om dat niet in de publieke aandacht ligt.
LeonardN
2 jaar geleden
Ik denk er ook van alles van. Maar dat is vooral mijn idee, of een gedeeld idee. In realiteit kan het echter zo zijn dat onderzoek (wat we (nog) niet kennen) uitwijst dat voetballers inderdaad vaak*/vaker hartstilstanden hebben. *Waarbij sowieso de vraag is, wat is "vaak"?
"Vaker" is een veel makkelijker begrip dan "vaak".
Ik weet niet of 1 op 1000 vaak is, maar wel dat 2 op 1000 vaker is dan 1 op 1000. @Fitgirl1024
Wat bedoel je met vaak?
Heb je het eigenlijk over voetballers in de topsport?
Amadea
2 jaar geleden
Toch heb ik er ook bij wielrenners van vernomen. Het gaat er vermoedelijk om dat het een sport is waar een bekende wedstrijd in gespeeld wordt, dat het dan naar buiten bekend wordt dat er medische gevolgen door ontstaan.

Antwoorden (1)

Het is niet aangetoond dat voetballers vaak een hartstilstand krijgen. Er zijn veel voetballers die intensief met hun sport bezig zijn. Statistisch gezien is er dan kans op hartritmestoornissen en hartstilstand. Zoals iedereen die intensief met sport bezig is, kans heeft op hartritmestoornissen en hartstilstand.
Vaak blijkt, achteraf, sprake van een aangeboren hartafwijking, de ziekte van Marfan, hartklepproblemen of een aangeboren afwijking van de kransslagader.
Ook kan sprake zijn van een ontsteking van de hartspier of van 'overbelasting' van het hart.
Bronnen: https://www.stin.nl/leven-met-de-icd/medische-verhalen/waarom-sterven-jonge-sporters-plots-aan-een-hartstilstand-oktober-2007.htm
https://www.sportartsen.be/hartstilstand