Verdient een profvoetballer meer tijdens het EK?

Het EK is helemaal gaande nu. Ik vroeg mij af profvoetballers die daar nu spelen, meer verdienen dan profvoetballers die daar nu niet aan deelnemen.

1.2K
LeonardN
2 jaar geleden
Neem twee profvoetballers Jan en Kees. Ze verdienen allebei 1 miljoen per jaar bij hun club.
Jan wordt gevraagd voor het EK, Kees niet. https://www.welingelichtekringen.nl/economie/2809776/wat-verdient-de-voetballers-van-oranje.html
Hoeveel de spelers krijgen als Oranje kampioen wordt wil de KNVB niet zeggen. Tijdens het WK in 2014 kregen de Oranjespelers ieder ruim € 30.000 per gewonnen duel in de groepsfase. Bij het winnen van de wereldtitel kon de premie oplopen tot € 270.000. Dus in een geval dat Nederland kampioen wordt zou Jan dus bijna 1,3 miljoen verdienen en Kees bij 1 miljoen blijven. In de realiteit is het natuurlijk veel lastiger, omdat elke voetballer wat anders verdient.
Als Fred 500.000 verdient bij zijn club en maar 3 wedstrijden wint op het EK en daarbij op 600.000 komt, dan is dat minder dan Kees die al 1 miljoen verdient bij zijn club.
Je vraag is dus onhandig en kan beter zijn: Verdient een profvoetballer iets aan het EK?

Antwoorden (1)

Direct zijn er bonussen te verdienen bij gespeelde en gewonnen wedstrijden.
Indirect kan de marktwaarde van spelers tijdens de EK oplopen.