Waarom zijn bij voetbalwedstrijden ooit uitshirts ingevoerd?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Voetbal
2.7K
SentWierda
3 jaar geleden
Een soortgelijke vraag is gesteld op 20 juni 2014.
Met 1 beste antwoord.
https://www.startpagina.nl/v/sport/voetbal/vraag/513509/dragen-teams-voetbalwedstrijden-allebei-shirts/

Antwoorden (2)

In de jaren negentig van de vorige eeuw gingen de voetbalclubs gebruik maken van een uitshirt. Van dat shirt wordt aan het begin van een competitie de kleur vastgelegd en die kleur heeft vaak te maken met de huiskleur van de hoofdsponsor. Het is dus om commerciële redenen dat het uitshirt werd ingevoerd, vanwege sponsorovereenkomsten.
Amadea
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
@Amadea. De min is evenmin van mij. Het wachten is op de uitleg van de minner.
LeonardN
3 jaar geleden
Volgens mij ben je je bron vergeten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt!!!
Een donker shirt hoort tegen een licht shirt te spelen. Als beide clubs een donker of een licht shirt hebben, moet de de uitclub zich aanpassen met een contrasterende tint.
Het heeft te maken met de tv-beelden van de wedstrijd: de shirts moeten geheel verschillend zijn.
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
De negatieve duim werd niet door mij ingedrukt, maar jij geeft (en herhaalt het) antwoord op de vraag waarom soms bij een thuiswedstrijd een uitshirt wordt gedragen. Dit verklaart niet het ontstaan van het uitshirt.
tinus1969
3 jaar geleden
@Amadea, ik lees toch echt een antwoord op de vraag 'waarom':
"Een donker shirt hoort tegen een licht shirt te spelen. Als beide clubs een donker of een licht shirt hebben, moet de de uitclub zich aanpassen met een contrasterende tint."
SentWierda
3 jaar geleden
@Amadea. Ik zal me duidelijker uitdrukken: in het tijdperk van de zwart-wit-tv moest je meteen kunnen zien wie welke club was. Daarom moest de uitclub een shirt dragen dat contrasterend is met de thuisclub.
Als je dit niet goed regelt dan is een wedstrijd voor toeschouwers irritant. Vandaag de dag zie je veel tennissers een wedstrijd spelen in geheel witte kleding: je hebt vaak geen idee wie wie is...
LeonardN
3 jaar geleden
Volgens mij bestond het begrip "uitshirt" niet toen ik jong was. Voor zover ik me kan herinneren hadden we het toen over reserveshirts. Het was dan juist de thuisspelende ploeg die het reserve shirt aantrok als er een te klein verschil was tussen de tenues.* Als je uit ging spelen droeg je ook gewoon het reguliere shirt.* Dit antwoord is dus in mijn ogen een antwoord op de vraag: Waarom zijn er reserveshirts ingevoerd bij voetbal? Later zijn die reserveshirts overgegaan in het uit/thuisshirt concept. Vandaag de dag zijn er zelfs weer competities die naast een uit EN een thuisshirt OOK nog eens om een derde shirt vragen voor als het uitshirt van de ene ploeg en het thuisshirt van de andere ploeg teveel op elkaar lijken. https://www.voetbalshirtsdirect.nl/voetbaltermen/3de-voetbalshirt/ *Dit is dus een jeugdherinnering, ik hoop dat iemand dat verhaal kan bevestigen/ontkrachten.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Je geeft een verklaring die ook aannemelijk is.
Zoals er nog een andere verklaring is: elk jaar een ander uitshirt vanwege commerciële redenen. Want dan kunnen steeds nieuwe shirts aan de fans worden verkocht. Lijkt me ook aannemelijk.
Evenals de reden die de oorsprong vindt bij de zwart-wit-tv: je wilt goed kunnen zien welke club aan de bal is. Dus heb je contrasterende shirts nodig.
LeonardN
3 jaar geleden
"Evenals de reden die de oorsprong vindt bij de zwart-wit-tv: je wilt goed kunnen zien welke club aan de bal is." Nogmaals DAT is de reden voor het ontstaan van RESERVEshirts (althans als mijn verhaal klopt) NIET voor UITshirts.
Die twee dingen zijn anders en werken anders. Ik zal het uitleggen: Reserveshirts.
Ajax: regulier=rood . reserve=blauw
Feyenoord: regulier=rood reserve=groen
Ajax speelt normaliter altijd in rood uit en thuis, net als Feyenoord zowel uit en thuis.
Spelen ze echter tegen elkaar DAN zal de thuisspelende ploeg het reserveshirt aan moeten trekken. Reserveshirt zal weinig nodig zijn/gedragen worden. Uit/Thuisshirts
Ajax: Thuis=rood Uit=groen
Feyenoord: Thuis=rood Uit=groen.
Heracles: Thuis=groen Uit=blauw
Ajax en Feyenoord spelen dus nu ~50% van de wedstrijden in het groen. Ook hebben ze nu als ze tegen elkaar spelen nooit een kleurconflict. Als ze echter uit tegen Heracles spelen zal Heracles (hoewel thuisspelend) het blauw uitshirt moeten dragen.