Wat kan je doen om prestatiedruk tijdens het sporten te verminderen?

Waarom want bij trainingen doe ik het goed maar bij wedstrijden is me balcontrole voorin niet goed door de stres die ik dan heb weet iemand wat ik daarop moet oefenen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Voetbal
1.7K

Antwoorden (1)

Sommige sporters krijgen een extra boost om te presteren; ze voelen een ‘rush’ als ze op moeten en putten daar extra energie uit. Maar voor veel sporters is prestatiedruk juist een belemmering en ervaren ze wedstrijdspanning.

Veel voorkomende gevolgen zijn:
afgeleid zijn,
teveel focussen op kleine dingen,
negatieve gedachten,
een gevoel van spanning in je hoofd en in je lichaam,
een zwaar gevoel in je ledematen; jelly legs,
hoge ademhaling en hartslag,
zweethanden (niet handig als je bijvoorbeeld de handel van een roeimachine moet vasthouden).

Er is een manier om wedstrijden mentaal voor te bereiden: visualiseren. Visualiseren, of imagery, is het in detail inbeelden van een gebeurtenis. Zo’n mentaal beeld heet een script en wordt vaak ervaren als het afspelen van een film die je zelf geschreven hebt. Twee dingen zijn belangrijk bij het maken van een script:
1. Het moet zo compleet mogelijk zijn, dus de omgeving, wat je voelt, ziet, hoort en zelfs ruikt, zijn beschreven, evenals de taak: wat ga je precies doen en hoe?
2. In het script wordt de ideale situatie ingebeeld: je ziet voor je dat je het goed doet en het gewenste resultaat behaalt.

Op deze manier een wedstrijd inbeelden is vaak een vrij intense ervaring. Wanneer ik met sporters voor het eerst een goed uitgewerkt script doorneem, vertellen ze altijd daarna dat ze het echt voelden, en vaak bewegen ze ook een beetje bij het verbeelden. Dit is precies wat we willen, omdat je dan deze ervaring opslaat in je geheugen. Als je als sporter de verbeelding veel herhaalt, is dit dan de herinnering die aangesproken wordt op de echte wedstrijd. Het is een manier om de wedstrijd te ervaren voordat hij begint. Bovendien, omdat de sporter de ideale uitkomst inbeeldt, is zij/hij niet meer bang om aan de wedstrijd te denken, waardoor allerlei andere voorbereidingen ook makkelijker gaan.