Waarom gaf de scheids de bal aan Groningen in de 71ste minuut, vlak voor het doelpunt van Ajax?

De bal werd door een Ajaccied tegen de scheids aan getrapt en kwam zo bij een Groninger terecht. Toen blies de scheids op zijn fluitje, nam de bal en gaf hem aan een Ajaccied.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Voetbal
2.7K
LeonardN
4 jaar geleden
https://www.bieslo.nl/nieuwe-spelregels-seizoen-2019-2020/ Bal tegen de scheidsrechter – in het verleden was de scheidsrechter een ‘dood’ of ‘neutraal’ element en ging het spel verder wanneer de bal tegen de arbiter werd aangeschopt. Als in het komende seizoen een speler van team A de bal tegen de scheidsrechter aan speelt gaat het spel alleen nog door wanneer de bal terug komt bij team A maar ook dan niet altijd. Er volgt een scheidsrechtersbal indien de bal bij de team B terecht komt, er een aanval ontstaat, een scoringskans of een doelpunt.

Antwoorden (1)

Waarom? Omdat dat volgens de regels is. Als een ploeg de bal speelt en die wordt door de scheidsrechter tegengehouden waardoor de bal bij de tegenpartij komt, dan mag de scheidsrechter affluiten en de bal teruggeven aan de partij die de bal speelde.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kan het zijn dat het vroeger anders was? Ik dacht dat de scheidsrechter een soort van neutraal iemand was, en dat er niks aan de hand is als de bal tegen hem aan komt en dan bij het andere team terecht komt.
ronron1212
4 jaar geleden
Scheidsrechter geraakt De scheidsrechter wordt geraakt (of een andere official): als de bal tegen de scheidsrechter aankomt is er vaak niets aan de hand en moet er gewoon doorgespeeld worden. Daar zijn nu echter een paar specifieke uitzonderingen op: a. De bal gaat via de scheidsrechter in het doel. b. Een team kan een veelbelovende aanval starten. c. Het andere team komt in balbezit. In die drie gevallen wordt nu een scheidsrechtersbal gegeven, maar in alle andere gevallen, dus ook als de bal over de lijn gaat door de scheidsrechter of de assistent-scheidsrechter, moet er worden doorgespeeld, ingegooid of een doel- of hoekschop worden genomen.