Waarom loop ik zo traag en hoe kan ik dat verbeteren?

Hallo,
ik ben 19 jaar en speel voetbal. Ik ben nooit één van de snelste lopers/sprinters geweest. Tijdens de jeugdreeksen kon ik dit nog goed opvangen omdat er meerdere 'trage' spelers zijn. Maar nu ik bij de u21 ben aanbeland kan ik dit niet meer. Ik ben heel erg traag vergeleken met anderen en wordt tijdens duurloop of sprinten makkelijk afgelopen. Hoe komt dit? Mijn conditie zit goed want erg buiten adem na een sprint ben ik niet. Maar als ik 100% doorga tijdens het lopen of sprinten haalt tog iedereen me met gemak in. Ik ben niet erg groot (1m70) en heb korte benen maar medespelers die even groot zijn, lopen mij er ook makkelijk af. Weten jullie wat ik kan doen want ik ben het zat om altijd bij loopoefeningen en sprintoefeningen helemaal achteraan te lopen in de hoop dat ik niet te ver achter kom. Ikzelf ben ten einde raad wat ik kan doen want ik weeg ook niet teveel, mijn bovenbenen zijn redelijk stevig gevormd maar tog geraak ik niet meer mee. Alles tips of uitleg zijn welkom!

greetzzzz

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Voetbal
9.1K

Antwoorden (5)

Mensen verschillen heel veel in lichaamsbouw. Het onderliggende, steunende skelet bepaalt hoe makkelijk jij kunt bewegen. Let eens op de bouw van topsporters van verschillende disciplines. Jouw veronderstelde traagheid heeft niets te maken met jouw conditie (die zal best heel goed zijn) maar met je lichaamsbouw en de beweeglijkheid van jouw gewrichten. Je zult nooit een sprinter worden. Kun je natuurlijk wel op trainen, maar een topper zit er niet in.
Uit een bron: Lenigheid is niet de beperkende factor bij sprinten. Gewrichten bewegen niet naar eindgrenzen bij sprinten. Wel is het belangrijk dat er geen belemmeringen in gewrichten zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hallo, ik ben even oud en even groot echter ben ik altijd wel een van de snellere spelers op het veld. Deze sprint snelheid is deels natuurlijk maar uiteraard kan deze ook worden geoptimaliseerd. Dit doe ik vooral door mijn lichaam zo ver als mogelijk tijdens het sprinten naar voren te leunen. Ook door de beweging van de armen (Dus vanaf de borstkas naar de zij) iets te versneller past je loop frequentie zich automatische aan. En het allerbelangrijkste in voetbal is natuurlijk zelfvertrouwen probeer anders je tegenstanders eens te slim af te zijn met een betere loopactie!

Succes met het verhogen van je sprintsnelheid!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@MrGiel
Misschien toch wat andere lichaamsbouw?!
Waarom loop jij zo traag? Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al:

"Mijn conditie zit goed want erg buiten adem na een sprint ben ik niet."

Dat is omgekeerd redeneren. Als je conditie goed is zal je na een inspanning sneller weer op adem zijn. Dat je niet buiten adem bent zegt genoeg, je geeft dus niet alles.
Meer inzet, iedere keer 100% geven, dan kan je steeds beter en steeds meer.

Als je echt ten einde raad bent, vraag de coach dan om hulp. Deze zal je zeker tips geven om sneller te worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het ligt aan je zelf (niet gemeen bedoelt) want het rennen moet in je zitten zelf mensen die nooit aan een sport beginnen zijn kunnen ook gewoon heel snel zijn.

Maar als je niet zo snel bent met voetbal gebruik je rug meer want dat is een soort muur zo kan de verdediger de bal niet afpakken
Het ligt aan je zelf (niet gemeen bedoelt) want het rennen moet in je zitten zelf mensen die nooit aan een sport begonnen zijn kunnen ook gewoon heel snel zijn.

Maar als je niet zo snel bent met voetbal gebruik je rug meer want dat is een soort muur zo kan de verdediger de bal niet afpakken.
Toegevoegd op 01 augustus 2019 22:42: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je sneller wil worden zul je je beenspieren en bilspieren moeten gaan trainen,
Denk aan:
- hoog springen over poortjes
- squads
- tegen de muur zitten met je benen in 90 graden
Ook springoefeningen zijn goed om te oefenen,
Korte explosieve sprintjes in diagonale lijnen, (nooit in rechte lijnen!)