Heeft iemand een tip waarmee ik angst voor de bal kan verminderen?

Bij voetbal als ik keeper moet zijn dan ben ik vaak bang voor de bal. Weet iemand hoe ik dit kan stoppen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Voetbal
7.8K
Amadea
4 jaar geleden
Zorg dat je lichaam er goed tegen bestand is, dan hóef je geen angst te hebben. Dus draag handschoenen, kniebeschermers, scheenbeschermers, een gebitsbeschermer, een kruisbeschermer en een keepershelm.
Castle
4 jaar geleden
De angst van de bal is meestal erger dan de pijn. Als je geraakt wordt kun je schrikken maar veelal zul je geen pijn hebben hierdoor. Wel is het goed (met name als je duikt naar de bal) om je goed te beschermen. De grond zal meer pijn doen dan de ballen die je raken.

Antwoorden (2)

Als je moet keepen, ben je bang voor de bal, zeg je.

Niet iedereen wil en kan keepen. Vraag dus of jij niet meer hoeft te keepen.
Moet dit wel, vraag je dan af of je alleen met keepen bang bent voor de bal?
Zo ja, dan is dat vreemd. In een duel kan het er ook flink aan toe gaan.
Dan mag je geeneens je handen gebruiken en met keepen wel.

Ga eens na of de angst echt alleen te maken heeft met de bal, want....
Veel mensen vinden het eng om te keepen, omdat ze bepalen of het een doelpunt wordt of niet. Ofwel, de verantwoordelijkheid drukt zwaar. Want als keeper laat je de bal uiteindelijk door of weet deze te stoppen.
Veel mensen zijn ook bang dat het pijn doet (duiken, bal tegen je krijgen). Dan overheerst het gevoel: Als ik me maar niet pijn doe.

Ikzelf vind het beter als een team een vaste keeper heeft.
Het is een vak apart.
Je zet iemand ook niet de ene keer als laatste man en dan als spits.
Je moet die persoon dan ook aparte keeperstrainingen geven.

Maar als dat bij jullie team allemaal niet kan, mag, is....
Het enige dat helpt is 1 tegen 1 oefenen.
Laat ook eens ballen tegen je opschieten van korte afstand. Je zult merken dat het geen pijn doet. Laat ook eens van verdere afstand tegen je opschieten. Vergroot de afstand en gebruik nu je handen en voeten.
Je bereikt hiermee dat je merkt dat de bal op korte afstand geen pijn doet. En dat je op verre afstand makkelijk kunt anticiperen op de situatie.
Nogmaals 1 op 1 beginnen.
Laat je ook eens flink vallen en duiken naar de bal, weer 1 op 1.

Maar nogmaals, kijk of je het niet meer hoeft te doen. Investeer in een keeper in het team die keeperstrainingen krijgt. Zo niet, 1 op 1 oefenen en kijken of de angst niet te maken heeft met de verantwoording en/of de eventuele pijn. Als laatste: goede keepershandschoenen zijn een must.

Succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
door veel te trainen met keepen overwin je vanzelf je angst.