Waarom spelen voetballers vaak met hogere nummers dan 11?

Je ziet bij Feyenoord Robin van Persie met nummer 32!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Voetbal
10K
Antoni
4 jaar geleden
De nummers 1 tot en met 22 moeten sowieso worden gebruikt. De selectie bestaat immers uit 22 spelers. Bij nummers hoger dan 22 weet ik het niet, al wordt er soms een nummer niet meer opnieuw gebruikt als dat toebehoorde tot een heel bijzondere voetballer!
Antoni
4 jaar geleden
Hier https://www.feyenoord.nl/teams/feyenoord-1/selectie staan er zelfs 26 in de selectie: 22 spelers en 4 keepers.
Antoni
4 jaar geleden
Verdediger Lutsharel Geertruida van Feyenoord heeft zelfs nummer 38.
LeonardN
4 jaar geleden
@Venus123 Hoe zie je dat voor je? Invallers met dezelfde nummering als de basisspelers? De betere vraag is in mijn ogen: "Waarom zie je getallen boven de ~30"
Een selectie zal niet snel meer dan 30 nummers hebben.

Antwoorden (3)

Rugnummers zijn ontstaan zodat de spelers op het veld herkenbaar werden. De speler met rugnummer 5 kreeg bijvoorbeeld rood.
Verder hebben rugnummers te maken met spelposities die gespeeld worden. Deze kunnen wel per land verschillen en kunnen ook veranderen. Speel je bijvoorbeeld 3-4-3 dan stel je de spelers zo op. Eigenlijk zie je dan een soort logica in de rugnummers.

Nou hebben die hoge nummers niks meer te maken met onderscheid maken in een elftal en ook niet met de opstelling van het team.
Deze nummers zijn gewoon eigen bedachte nummers (privé nummers, persoonlijke nummers)
Voor de speler heeft dat nummer dan een bepaalde waarde, betekenis.
Een heel opvallend rugnummer was dat van de Franse verdediger Bixente Lizarazu. Hij speelde jaren voor Bayern München met nummer 69; hij werd geboren in 1969, was 1 meter 69 lang en woog 69 kilo….

Ja, als amateur zul je gewoon je eigen truitje met eigen nummer aandoen. Bekende profs hebben vaak andere eisen.
https://www.voetbalminded.nl/tactiek/opstelling-welke-nummers-horen-bij-welke-positie/
Toegevoegd op 02 mei 2019 21:28: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De op basis van de positie van de speler bepaalde rugnummers hoeven inderdaad niet hoger dan 11 te zijn. Zie ook https://www.startpagina.nl/v/sport/voetbal/vraag/517216/bepaald-rugnummer-elke-voetbalspeler/: de nummers 1 t/m 11 zijn voorbehouden aan de vaste opstelling die de coach in gedachten heeft.

Maar het rugnummer 14 is voor eeuwig gekoppeld aan legende Johan Cruyff. En Cristiano Ronaldo speelt altijd met rugnummer 7, ongeacht de positie waarop hij speelt. Ook Lionel Messi speelt (sinds seizoen 2009-2010) met een vast nummer op zijn rug: 10.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. In het amateurvoetbal zijn er heel wat spelers die met een vast nummer spelen. Daar komt soms ook bijgeloof bij kijken. Met dat ene nummer spelen ze beter dan met dat andere rugnummer. Deze nummers zijn dus niet gekoppeld aan hun positie.

De laatste jaren zijn er steeds vaker spelers die de voorkeur geven aan een persoonlijk rugnummer. Zo speelt Yaya Touré al jaren met nummer 42 op zijn rug. Een opvallend ander rugnummer was dat van de Franse verdediger Bixente Lizarazu. Hij speelde jaren voor Bayern München met nummer 69; hij werd geboren in 1969, was 1 meter 69 lang en woog 69 kilo.

Om uiteenlopende redenen kiezen spelers voor vaste rugnummers. Wie niet zo creatief is kiest de laatste twee cijfers van z'n geboortejaar.
De meeste nummers variëren van 1 tot 99, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Zo droeg Ceni ooit het rugnummer 618. Daarmee verwees de doelman naar het aantal wedstrijden voor São Paulo.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mooi lopend antwoord.
In het amateurvoetbal zijn rugnummers niet altijd verplicht. Wel bijvoorbeeld bij de senioren (dames en heren) het eerste elftal. Je moet dan als speler je truitje met eigen nummer aandoen. Je nummer is gekoppeld (op papier) aan je naam. Bij overtredingen, wisselen kun je de boel dan niet bedonderen.
LeonardN
4 jaar geleden
Een selectie heeft meer dan enkel basisspelers. Je zal dus bijna ten alle tijden meer dan 11 rugnummers nodig hebben. Of je zal meerdere voetballers in je selectie moeten hebben met hetzelfde nummer.
Omdat
-Er meestal meer dan 11 spelers in een selectie/team zitten
-Je voor elke speler een ander nummer moet hebben
-Dat legaal is zolang je maar nummer 1-99 kiest

Wat ook een lichte invloed heeft is het zgn. bevriezen van nummers. Bij Ajax zal niet snel iemand met nr14 spelen. Dus als je met 22 man in de selectie hebt staan zal je al snel met nr 23 aan moeten komen, ook al zou je zo min mogelijk hoge nummers uit willen delen.

https://www.knvb.nl/assist/assist-bestuurders/regels-bepalingen/knvb-bepalingen/juridisch/clubnaamwijziging-
Rugnummers
Het dragen van rugnummers is verplicht voor eerste elftallen die uitkomen in het seniorenvoetbal mannen en het seniorenvoetbal vrouwen. In poules waar eerste elftallen zijn ingedeeld bij reserve-elftallen, geldt deze verplichting niet. Maakt een elftal gebruik van rugnummers, dan moeten deze rugnummers van de spelers overeenstemmen met de nummers op het wedstrijdformulier.
===Een rugnummer bestaat uit maximaal twee Arabische cijfers.===
De rugnummers moet ten minste twintig centimeter hoog zijn en voldoende contrast vormen ten opzichte van de wedstrijdkleding. Eventuele andere uitingen op de rugzijde van het shirt mogen de leesbaarheid van het rugnummer niet beïnvloeden.
===De rugnummers van de spelers van een elftal die aan een wedstrijd deelnemen of gaan deelnemen, moeten te allen tijde van elkaar verschillend zijn.===

Als een team dus 12 spelers bevat, moet je al minstens rugnummer 12 hebben, maar er is geen regel die dicteert dat je een zo laag mogelijk nummer moet voeren.
In theorie mag je dus een team hebben die speelt met nr 77 tot en met 99.

Omdat het vaak niet anders kan (bij meer dan 11 spelers in team).
Omdat het mag (zolang je maar een nummer hebt dat 1-99 is).
====
https://www.ajax.nl/teams/ajax-1/selectie/spelers.htm

Ajax heeft 26 spelers in de selectie.
ALS ze 1-11 zouden hebben, zouden er al 15 spelers een nummer hoger dan 11 moeten hebben
in realiteit hebben 18 spelers een hoger nummer dan 11 (1,5,11 zijn niet toegewezen)
Dat werkt dus ook mee, elke keer als een nummer van 1-11 niet is toegewezen wordt de kans dat iemand een hoger nummer dan 11 heeft steeds groter.
====
Vroeger waren de rugnummers hoger dan 12 voor de reservespelers, dat systeem geldt niet meer helemaal, hoewel je nog wel in lichte vorm de 1=doelman 2-5= verdediger 6-8=middenvelder 9-11=spits en 1-11=basisspeler verdeling ziet. Die conventie is echter soms ver te zoeken.
Toegevoegd op 03 mei 2019 11:57: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
PSV gebruikt nog aardig de conventie zo te zien:
https://www.psv.nl/psv/team/overzicht.htm