Wat wordt er bedoeld met "It's coming home"?

Op social media zie ik vaak de term "It's coming home" voorbij komen, refererend aan het nationale voetbalteam van Engeland. Voetbal is toch van oorsprong een Chinees (genaamd "cuju")?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Voetbal
4.4K

Antwoorden (1)

It's coming home" refereert aan het refrein van een lied "Three Lions" uit 1996, waarin aangegeven werd dat Engeland zou terugkeren naar een van de grootste internationale voetbaltoernooien.

Over de geschiedenis van het voetbal wordt al heel lang gedebatteerd. Het staat echter vast dat de sport, zoals wij ze vandaag kennen, vorm gekregen heeft in Groot-Brittannië. Het moderne voetbal is daar in het begin van de negentiende eeuw ontstaan:
In Engeland werd er op school een trapspel gespeeld. Dat spel werd overal gespeeld, op open veld, speelpleinen en op straat. Er was maar een regel: je mocht de bal met je hand stoppen maar daarna moest je de bal onmiddellijk met je voet voortbewegen. Omdat er verder geen regels waren, kun je je voorstellen dat zo’n spelletje voetbal er wel eens ruig aan toe ging.
Op 26 oktober 1863 werd de Engelse nationale voetbalbond (Football Association) opgericht, de oudste nationale voetbalbond ter wereld.

In China van de derde eeuw v.C. werd inderdaad reeds een soort voetbal gespeeld waarbij het de bedoeling was om een leren bal, gevuld met veren, in het net van de tegenstander te krijgen. Ook bij de Romeinen en Oude Grieken zouden er reeds soorten voetbal hebben bestaan. Tijdens de Middeleeuwen speelde men in Engeland dan weer voetbal met een opgeblazen varkensblaas. Dit spel werd zo populair dat er in de dertiende eeuw een totaalverbod op kwam. De heersende klasse vond dat dit voetbalspel te veel afleidde van belangrijkere zaken.
SimonV