Hoe werkt de VAR, wat zijn de rechten van de teams om daarvan hulp in te roepen?

Mogen teams bijvoorbeeld maar een maximaal aantal keer de VAR oproepen? Of mogen teams sowieso niet vragen om een VAR te laten kijken naar een bepaalde situatie?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Voetbal
2.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik dacht dat je de VAR - verklaring arbeidsrelatie bedoelde (vervangen door de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (dba), maar je bedoelt natuurlijk de
Video Assistant Referee.

Antwoorden (1)

De hoofdscheidsrechter is de enige die een herziening van een beslissing kan aanvragen. Spelers en coaches mogen dit niet. Na een aanvraag van de beelden door de arbiter bekijkt het VAR-team het incident en brengt advies uit.

De scheidsrechter hoeft niet per se mee te gaan in het advies; die keuze is aan hem. Hij kan er tevens voor kiezen om zelf de beelden te bekijken en daarna opnieuw een eigen beslissing nemen.
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Wanneer spelers en coaches (door met twee uitgestoken wijsvingers een beeldscherm uit te beelden) het VAR-gebaar maken, verzoeken zij dus de hoofdscheidsrechter zo'n herziening aan te vragen. Dat lijkt mij belangrijke extra informatie!