Hoe krijg je een hogere voetbal IQ?

Hoe kan je metteen zien waar je moet pasen of wat je moet doen als de tegenstanders de bal hebben of waar je moet staan enzovoort.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Voetbal
3.3K

Antwoorden (4)

Dit heeft niets met een IQ te maken ook al zouden dat sommigen wel willen.

Wat u wil kan u slechts bereiken door oefenen, trainen en wedstrijden analyseren, dat heet gewoon kennis.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Tegenwoordig is het hip omdat IQ te noemen. Het is geleend (zover ik weet) van videogames waarin strategie een element is. https://www.youtube.com/results?search_query=overwatch+iq "dat heet gewoon kennis"
Precies en als die kennis hoog is zegt "men" dus dat je (voetbal)spel-IQ hoog is. Johan Kruyff zou op een reguliere IQ-test niet al te hoog scoren.
Mocht er een voetbal-IQ-test zijn zou deze in de 1 percentiel zitten.
Hard werken en veel talent!

Dit kunnen heeft met oefenen en een goede trainer/coach te maken, maar niet te vergeten heb je er ook talent voor nodig en dat is een gave. Daar kun je niet voor trainen, dat heb je of heb je niet. Zoals bekende grote voetballers : Pelé Romario Messi Ronaldo en natuurlijk Cruyff meer kunnen/konden dan de gemiddelde hardwerkende speler.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Iedere voetballer heeft een eigen taak binnen een elftal. Er zijn over het algemeen drie denkbeeldige lijnen te onderscheiden waarop spelers staan. Achter hen staat de keeper van het elftal. Op de drie denkbeeldige lijnen (die evenwijdig zijn aan de middellijn) staat de voorhoede, het middenveld en de achterhoede van een elftal. In de voorhoede staan de spitsen, de aanvallers; in de achterhoede de verdedigers. Die lijnen en taken worden zo veel mogelijk in acht gehouden. Gechargeerd gezegd: Als je als voorhoede-speler regelmatig wordt ingehaald door middenvelders of zelfs verdedigers van je eigen elftal weet je dat je iets verkeerd doet.

Soms lees of hoor je wel eens over de indeling 4-4-2 of 4-3-3. Daarmee wordt aangegeven hoeveel van de tien spelers op de drie denkbeeldige lijnen staan, gerekend vanaf de keeper. Bij de opstelling 4-4-2 zijn er dus vier spelers in de achterhoede, vier in het middenveld en twee aanvallers. Je kan dus steeds rekening houden met de positie van de andere spelers op "jouw" lijn, en min of meer bij hen in de buurt blijven. Als je afwijkt van je lijn is daar een goede reden voor: er is een kans om te scoren of er moet worden verdedigd.

Over het algemeen geldt ook dat iedere speler één specifieke speler van de tegenstander in de gaten houdt. Door de opstelling van de elftallen zou je kunnen zeggen dat de spitsen van het ene elftal min of meer tegenover de verdedigers van het andere elftal komen te staan, de middenspelers tegenover de middenspelers, enzovoort. Hier kan je dus ook rekening mee houden. Je hebt al snel door wie jouw "persoonlijke" tegenstander is: die kom je het meeste tegen op het veld. Als de opstelling van het andere elftal van tevoren bij jou bekend is, kan je daar rekening mee houden. N.B.: Dit allemaal betekent natuurlijk niet dat je niet af en toe een andere speler tegenover je vindt!

Ten slotte: over het geven van een pass: probeer de situatie steeds in te schatten, ook voordat jij de bal in je bezit hebt. Houd voortdurend in de gaten wie van je eigen elftal vrijstaat en speel de bal steeds door naar vrijstaande spelers van je eigen team. Meestal zullen zij ook zelf aangeven dat ze de bal kunnen of willen ontvangen om zo verder te kunnen spelen.
5 jaar geleden
Dit heeft te onder meer te maken met spelinzicht. Spelinzicht kun je verhogen door o.a. je kijkgedrag in het veld te verbeteren.