wanner is de 1e en de ere divisie in de voetbal ontstaan?

En door wie is het bedacht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Voetbal
1.8K

Het beste antwoord

Het ontstaan van de Eredivisie gaat ver terug in de tijd. De voorloper van de Eredivisie was de 'kampioenscompetitie'. Al sinds 1888 wordt er officieus gestreden om het Nederlands kampioenschap. Met ingang van het seizoen 1898/1899 werd dit officieel, waarna Concordia uit Rotterdam zich als eerste landskampioen van Nederland mocht noemen. Na de introductie van het betaald voetbal in 1954 werd twee jaar later de Eredivisie opgericht.

De Eerste divisie is in 1956 samen met de Eredivisie en de Tweede Divisie opgericht, toen het betaald voetbal in Nederland, twee jaar na de introductie in 1954, zijn nieuwe vorm kreeg.

Toegevoegd na 1 uur:
Het is "bedacht" door de KNVB.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Ik neem aan dat de KNVB het oprichtte ?
SimonV
6 jaar geleden
Ja, en die is opgericht door Pim Mulier...
In 1889 werd de Nederlandsche Voetbal en Athletiek Bond (NVAB) gesticht. Zijn doelstelling was het bevorderen van en het algemene bekendheid geven aan het Voetbalspel en de Athletische spelen in Nederland. Het was een initiatief van Pim Mulier, de oprichter van de Haarlemse Football Club. https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_Nederlandse_Voetbalbond
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dat wilde ik weten! dank je wel.